Frankrijk Hoewel Franse uitvinders, zoals Denis Papin aan het eind van de 17e eeuw, goed bezig waren om een eer ste stoomlocomotief te bouwen, namen Fransen toch niet het voortouw. Ingenieur Marc Sequin had in 1829 al een goed werkende locomotief gemaakt, maar er lagen in die tijd nog weinig spoorstaven. Vanwege de oorlogen van Napoleon slokte de wederopbouw grote investeringen op. Bovendien had Frankrijk een goed wegen- en kanalennet. Op 24 augustus 1837 werd de eerste lijn alleen voor personenvervoer in gebruik genomen. De stoomlocomotief „Mare Sequin" legde de 18 km lange rit tussen Parijs en Saint-Germain-en- Laye af in 25 minuten. Omdat de houten brug over de Seine de trein niet kon dragen, ging het laatste stuk van de reis per postkoets. van Amsterdam naar Haarlem aangelegd en werden vier locomotieven in Engeland gekocht: De Snelheid, De Hoop, De Leeuw en De Arend. Op 20 september 1839 werd de eerste spoorlijn in Nederland officieel geopend. Om 13.00 uur blies de conducteur op een trompet en zette de eerste trein zich in beweging. De trein met negen rijtuigen werd getrokken door De Snelheid en De Arend en vervoerde bijna 300 mensen. In de voorste wagon speelde het muziekkorps van de Amsterdamse schutterij. Er waren drie klassen rijtuigen. Voor de diligence (1e klasse) moest men een rood biljet van f 1,20 kopen, voor de char-a-banc (2e klasse) een blauw biljet van f 0,80 en voor de wagon (3e klasse) een wit biljet van f 0,40. De treinreis duurde 25 minuten en dat was zeven keer sneller dan met de trekschuit. Handelaren in Amsterdam waren positief over de spoorlijn. Nu kon iedereen goedkoop met de trein reizen en ook kon de post veel sneller verspreid worden. Niet iedereen was enthousiast over het spoor. De voerlieden, de schippers en de herbergiers waren bang dat ze geen werk meer zouden hebben. Andere mensen waren bang voor hun gezondheid. De trein reed veel te snel, met veel te veel lawaai en zorgde voor een burn-out. Ook een staatscommissie was van mening dat er geen grote behoefte aan een spoorlijn was. In de loop van de tijd verstomde de kritiek: de koeien bleken normale melk te geven en een ritje met de trein bleek voor de passagiers geen zelfmoord te zijn. Nederland William Archibald Blake, 1783-1843, was generaal- majoor van de artillerie, ingenieur, spoorwegpionier en ondernemer. Tijdens de Belgische revolutie werd Blake naar Engeland gestuurd voor de aankoop van wapens. Op 15 september 1830 was hij aanwezig bij de opening van de eerste spoorlijn tussen Liverpool en Manchester. Hij sprak daar met George Stephenson en raakte daar onder de indruk van de mogelijkheden. Terug in Nederland maakte hij plannen voor een spoorweg van Amsterdam naar Keulen. Koning Willem reageerde positief op het plan. In 1834 schreef Blake een lening uit van 12 miljoen gulden voor de op te richten IJzeren Spoorweg Maatschappij Amsterdam - Keulen. De financiering kwam echter niet van de grond. Blake trok zich terug en richtte de „Koninklijke Nederlandsche Grofsmederij" op voor de productie van o.a. rails. Een andere oud-militair Willem Christiaan Brade kreeg een concessie voor de spoorlijn van Amsterdam via Haarlem naar Rotterdam. In 1834 werd de Hol- landsche IJzeren Spoorwegmaatschappij (HIJSM) opgericht. Voor een bedrag van f 1.048.000 werd evenwijdig aan de Haarlemmertrekvaart een spoorlijn De „Mare Sequin". Ter gelegenheid van 170 jaar stoom had het spoorwegmuseum in Utrecht de „Arend" op 19 september 2009 weer op stoom gebracht.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

't Is mooi weest - 't Veld, Zijdewind | 2020 | | pagina 13