Op 5 mei 1835 stonden in het Brusselse station drie
treinen klaar om te vertrekken. Zo'n 900 personen
waren uitgenodigd om met de eerste treinen mee te
reizen. Ook koning Leopold I, George Stephenson en
Victor Hugo waren aanwezig. Om veiligheidsredenen
reed de koning niet mee. Het traject van Brussel naar
Mechelen bedroeg 22 km en er was een tussenstop
in Vilvoorde. De drie treinen deden gemiddeld 50
minuten over de rit. Dat was vijf maal sneller dan de
gebruikelijke koetsen. De drie treinen waren van Britse
makelij. Als eerste vertrok „De Pijl" met zeven open
rijtuigen voor mensen van goede afkomst. Na 5 minu
ten vertrok „Stephenson" met zeven open en gesloten
wagons en als laatste vertrok „De Olifant" met zestien
open rijtuigen met banken. Na aankomst in Mechelen
werden de dertig wagons aan elkaar gekoppeld voor
de terugreis. Getrokken door locomotief „De Olifant"
keerden de reizigers terug naar Brussel. Voor de eerste
keer in de geschiedenis reden in 1835 treinen op het
Europese vasteland. Het oorspronkelijke doel van de
spoorweg om Antwerpen met Duitsland te verbinden,
werd pas in 1843 verwezenlijkt.
Duitsland
In het Ruhrgebied was er rond 1787 een netwerk van
ongeveer 30 km aan paardenspoorwegen voor de
mijnbouw. Om het vervoer van steenkool zo efficiënt
mogelijk te maken werden de volgeladen wagons
door paarden getrokken. Vanaf 1833 werden „voor
vermaak" ook rijtuigen voor personen ingezet, maar
deze werden nog steeds door paarden getrokken.
Op 7 december 1837, ruim 2 jaar na België, werd de
spoorlijn van Neurenberg naar Fürth in het koninkrijk
Beieren geopend. De Engelsman William Wilson
was de meester op de „Adler" en was dus de eerste
machinist in Duitsland. Robert Stephenson, inderdaad
de zoon van uitvinder George, had locomotieftype
Patentee ontworpen en had patent gekregen op dit
type. De Adler was van het type Patentee en was
in 1835 gebouwd voor de Bayerische Ludwigsbahn
in Duitsland. Daarom was de eerste machinist in
Duitsland een Engelsman. De eerste locomotief in
Nederland, de Arend, was ook van hetzelfde type.
Inhuldigingsrit van 5 mei 1835.
Replica van de Duitse „Adler".
y&ajiA