Op 5 mei 1835 stonden in het Brusselse station drie treinen klaar om te vertrekken. Zo'n 900 personen waren uitgenodigd om met de eerste treinen mee te reizen. Ook koning Leopold I, George Stephenson en Victor Hugo waren aanwezig. Om veiligheidsredenen reed de koning niet mee. Het traject van Brussel naar Mechelen bedroeg 22 km en er was een tussenstop in Vilvoorde. De drie treinen deden gemiddeld 50 minuten over de rit. Dat was vijf maal sneller dan de gebruikelijke koetsen. De drie treinen waren van Britse makelij. Als eerste vertrok „De Pijl" met zeven open rijtuigen voor mensen van goede afkomst. Na 5 minu ten vertrok „Stephenson" met zeven open en gesloten wagons en als laatste vertrok „De Olifant" met zestien open rijtuigen met banken. Na aankomst in Mechelen werden de dertig wagons aan elkaar gekoppeld voor de terugreis. Getrokken door locomotief „De Olifant" keerden de reizigers terug naar Brussel. Voor de eerste keer in de geschiedenis reden in 1835 treinen op het Europese vasteland. Het oorspronkelijke doel van de spoorweg om Antwerpen met Duitsland te verbinden, werd pas in 1843 verwezenlijkt. Duitsland In het Ruhrgebied was er rond 1787 een netwerk van ongeveer 30 km aan paardenspoorwegen voor de mijnbouw. Om het vervoer van steenkool zo efficiënt mogelijk te maken werden de volgeladen wagons door paarden getrokken. Vanaf 1833 werden „voor vermaak" ook rijtuigen voor personen ingezet, maar deze werden nog steeds door paarden getrokken. Op 7 december 1837, ruim 2 jaar na België, werd de spoorlijn van Neurenberg naar Fürth in het koninkrijk Beieren geopend. De Engelsman William Wilson was de meester op de „Adler" en was dus de eerste machinist in Duitsland. Robert Stephenson, inderdaad de zoon van uitvinder George, had locomotieftype Patentee ontworpen en had patent gekregen op dit type. De Adler was van het type Patentee en was in 1835 gebouwd voor de Bayerische Ludwigsbahn in Duitsland. Daarom was de eerste machinist in Duitsland een Engelsman. De eerste locomotief in Nederland, de Arend, was ook van hetzelfde type. Inhuldigingsrit van 5 mei 1835. Replica van de Duitse „Adler". y&ajiA

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

't Is mooi weest - 't Veld, Zijdewind | 2020 | | pagina 12