en de afstand van 9 mijl (bijna 14,5 km) werd in een ruk afgelegd. Bij wijze van experiment was er ook een passagiersvoertuig aangekoppeld met aan boord enkele personen. De Locomotion was dus de eerste machine voor personenvervoer. Stephenson werd in 1829 met zijn „The Rocket" win naar van een wedstrijd om 500 pond. Dat was uitge schreven door spoorwegdirecteuren van de Liverpool and Manchester Railway (L&MR) om te bepalen welke locomotief ze gingen gebruiken voor hun spoorwegen. Op 15 september 1830 werd „The Rocket" in gebruik genomen door L&MR. De eerste stoomtreinen buiten Engeland België Toen België in 1830 zich afscheidde van Nederland, waren de Nederlandse waterwegen niet meer toegan kelijk voor Belgische schepen. Zware transporten, die nodig waren voor de groeiende Belgische industrie, werden voor 1830 via kanalen en rivieren vervoerd. Nu dat na 1830 niet meer mogelijk was, moest men op zoek naar andere vervoersmogelijkheden. De net aangestelde koning Leopold I was een groot bewonderaar van de Engelse industrialisatie en vooral van de spoorwegen in Engeland. Twee ingenieurs werden naar Engeland gestuurd om de spoorwegtech nologie te bestuderen. Zij kwamen enthousiast terug en stelden voor om een spoorlijn te bouwen tussen Antwerpen en Duitsland, de zogenaamde IJzeren Rijn. Op 1 mei 1834 werd een wet tot de aanleg van 380 km spoor aangenomen. In deze wet werd ook het oprichten van private spoorwegbedrijven geregeld. George Stephenson (1781 - 1848) Richard Trevithich bouwde wel de eerste locomotief, maar de echte doorbraak is te danken aan George Stephenson. Hij kwam op het idee om de afgewerkte stoom via de schoorsteen van de locomotief te laten ontsnappen, waardoor de trek op het vuur groter werd. Hoe harder de locomotief moet werken, hoe groter de trek en hoe groter de toevoer van zuurstof naar het vuur. Dit was waarschijnlijk de eerste turbo. In 1814 bouwde hij zijn eerste locomotief: de Blücher. Deze machine kon 30 ton steenkool met een snelheid van ruim 6,4 km per uur trekken. Stephenson was niet de eerste bouwer van een locomotief, maar hij wordt wel gezien als de uitvinder van de eerste echt bruikbare locomotief. In 1823 begon de bouw van een spoorlijn tussen Stockton en Darlington en werd op 27 september 1825 geopend. De nieuwste locomotief van Stephenson werd eerst Active genoemd, later Locomotion, en kon 80 ton aan kolen en lood trekken. De topsnelheid was 24 mijl per uur (ruim 38,2 km/u) The Puffing Devil van Richard Trevithich. De „Rocket" van George Stephenson.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

't Is mooi weest - 't Veld, Zijdewind | 2020 | | pagina 11