j v De stoommachine van Thomas Newcomen om water uit de mijnen te pompen. James Watt (1736 - 1819) Deze Schotse ingenieur wordt beschouwd als de uitvinder van de moderne stoommachine. In 1763 kreeg hij van de universiteit van Glasgow de opdracht om een kapotte Newcomen-stoom mach ine te repareren. Hij verbeterde deze stoommachine en kreeg in1769 patent (octrooi) op deze vernieuwingen. Door de grote verbeteringen werden de stoommachi nes goedkoper en eenvoudiger in gebruik. Ze werden op wagens gezet en konden daardoor gemakkelijk ver plaatst worden. Wel gebeurde dat in die tijd nog door de spierkracht van paarden en mensen. Verplaatsbare stoommachines werden rond 1950 nog gebruikt voor bijvoorbeeld het dorsen van graan. Een van de eerste modellen van James Watt. Richard Trevithich (1771 - 1833) Deze zoon van een mijn bouwingen ieur bouwde eerst wegvoertuigen die op stoom werden voortbewogen. In 1800 reed hij een tuinmuur omver, waardoor hij de eerste was die schade aan een automobiel veroorzaakte. In 1801 bouwde hij een verbeterde stoomwagen: The Puffing Devil. Hij gebruikte deze „auto" voor korte ritjes met vrienden door de straten van Camborne in Cornwall. Omdat hij grote moeite had om investeerders te vinden, verhuisde hij naar Peru om daar als mijn bouwingen ieur te werken en locomotieven te bouwen. Aanvankelijk had hij succes tot daar in 1826 een burgeroorlog uitbrak. Hij keerde daarom terug naar Engeland om er ondanks zijn talent en uitvindingen in armoede te sterven. Het dorsen van blauwmaanzaad op het land van De Kolonie aan het eind van de Velderweg. Deze foto is in 1925 gemaakt door Arpad Moldovan.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

't Is mooi weest - 't Veld, Zijdewind | 2020 | | pagina 10