ledereen mocht Willem 't veld - Ook in 't Veld lopen er 'eikels* rond. Maar dat kon je van Willem Leegwater niet zeg gen. Het dorp zal hem altijd blijven herinneren als een men senmens. Want Willem {47) had geen vijanden, slechts vrienden. Dat kwam door z*n innemende belangstelling voor de ander. 'Samen ben je sterker* was zijn motto. En dat bracht Willem in praktijk. Als mededirecteur van Leegwater Transport BV, maar ook als betrokken lid van deVel- temer ondernemersvereniging WILLEM LEEGWATER 195 en diverse sportverenigingen. Daarom is er verslagenheid. Een heleboel anderen hadden, bij wijze van spreken natuurlijk, mogen gaan. Maar niet hijZon dagmiddag zakte hij in elkaar op het voetbalvekL Een minuut, nadat hij als rechtsbuiten van VZV 5 juichend zijn armen in de luch't had gegooid om een doel punt te vieren. Wat is zevenen veertig jaar? In 1976 was hij als jong broekie bij Leegwater Transport gekomen. Toen drie, vier nationaal rijdende vraci- tauto's. ïn het bedrijf vrss hr doordat hij mensen aan eikaar wist te binden, samen met zr~ vader en broer Paul de stuwen ae kracht. Mede daardoor sloeg bet transportbedrijf zijn vleugels uit naar nu zo'iï negentien trucks, die heel Europa door karren. Met 28 man personeel. Willem's plek is nu leeg Hi; is niet te vervangen. En ook thuis zal alles van nu af anders ei; r r Nel en de kinderen. trailers hebben afgekoppeld, zijn we met de metro naar het Rode Plein gegaan, op zich een hele belevenis. Als we op de terugweg bij de Russische grens aankomen, moeten we zelfs op de weegbrug en door een scanapparaat. En iedere ambtenaar vraagt steeds hetzelfde: kentekenbewijs, loopbriefje. Dit spelletje houden ze acht uur vol! Daarna verloopt de terugreis zonder problemen. Ik ben daar ondertussen wat aan het filmen, maar daar zijn ze duidelijk niet van gediend. Aan de Russische kant ontmoeten we onze konvooi leider, een ex-commando compleet met een Kalasjnikov in zijn achterbak. We vragen ons af of dit nodig is, maar onderweg worden we diverse keren van de weg gehaald door de politie. Ze zien westerse kentekens en ruiken dus geld. Onze vriend komt dan naar voren, er wordt wat gepraat en we kunnen weer door. In Litouwen en Letland zijn de wegen goed tot zeer goed, maar in Rusland is dat totaal anders. Op de kaart rijden we op een hoofdweg, maar in werkelijk heid is het een karrenpad waar je niet harder kunt dan 40 km per uur en letterlijk zigzaggend om de kuilen heen moet rijden. Ook lopen er paard-en-wagens in het pikkedonker, dus we moeten wel scherp blijven. Links en rechts van de weg zien we pure armoede. Ongeveer twintig kilometer voor Moskou is het net of iemand het licht aandoet; vierbaanswegen en overal showrooms met dure automerken. Nadat we onze STCKOBCKAfl CjE/lACTb VAN ONZE verslaggever In memoriam van Willem Leegwater uit het Noord Hollands Dagblad. Grensovergang douane Rusland. Het Rode Plein. Het konvooi.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

't Is mooi weest - 't Veld, Zijdewind | 2019 | | pagina 13