of&fmkï
n
tel
V.l.n.r. Boven: Cor Leegwater, Paul Leegwater, Ronald Blom, Lucas Buitenhuis, Edwin van der Kroon, Wim Keesom, Ramses Kuys,
Rob Boekei, Willem Leegwater. Onder Frank Blom, Frank Wit, Mats de Graaf, Andrik Mols, Marcel Zijlstra.
VZV-voetbal
Leegwater en VZV-voetbal hebben een nauwe band
met elkaar. Cor staat lange tijd in het eerste team van
VZV en is befaamd om zijn kopballen. Hij stopt met
actief voetballen als hij 55 jaar is. Hij zit jarenlang in
het bestuur en is zelfs enige tijd voorzitter. Hij wordt
benoemd tot erelid en krijgt de bijnaam „Mister VZV".
Paul is jarenlang een vaste waarde als razendsnelle
linksback in de selectie en lid van de Vriendenclub
van VZV. Willem speelt in een lager seniorenteam. Hij
is lid van de Vriendenclub van VZV en afgevaardigde
in het hoofdbestuur. Het transportbedrijf is vele jaren
sponsor van de voetbal.
Willem
Willem Leegwater is een man die door velen gemist
wordt. Ik werk er nu dertig jaar in november dat komt
omdat het een familiebedrijf is. Ze hebben veel
tegenslag gekend: auto's kapot, de garage afgebrand,
grote klant failliet. Maar ze bleven altijd positief. De
schouders eronder en met z'n allen er tegenaan.
Je kon bij Willem altijd je hart luchten als er wat was
en hij hield van gezelligheid. Op zaterdag altijd een
koppie doen bij moeder Leegwater en als je aan je
auto sleutelde bleef je onder de middag eten bij
Willem of bij Paul, topmensen. Willem van der Sluis
70 jaar Leegwater Transport.
Naar Moskou met Paul
Op maandag 2 januari 2012 vertrekken we met twee
auto's en vier chauffeurs naar Madrid om daar twee
trailers op te halen met een deel van de uitrusting van
het „Cirque du Soleil". Het doel van de reis is Moskou.
Het traject gaat via Frankrijk en het Ruhrgebied naar
Berlijn. Dan via Warschau en door Litouwen en
Letland. We besluiten deze omweg te maken.
De kortste weg door Wit-Rusland, waarbij je twee
keer een buitengrens moet passeren, levert minimaal
twee dagen vertraging op. Nu kunnen we met onze
documenten tot de Russische grens rijden en daar de
goederen invoeren.
We komen daar zondagavond aan. De laatste 20 km
tot de grens zien we overal sporen van vrachtwagens,
die daar tijdelijk hebben gestaan om de grens over te
gaan. Geen goed teken.' Als we bij de grens komen,
zijn we de enigen.
Achteraf blijkt dat er in Oost-Europa de eerste week
van het jaar bijna niet wordt gewerkt.
In de loop van de nacht komen er nog acht auto's van
het „Cirque du Soleil" bij, zoals afgesproken. We ho
pen dat we samen vlot de grens over kunnen steken.
De heren douaniers denken daar duidelijk anders over.
Ze houden ons bezig tot de volgende middag vier uur.
G'iAlEB
a(GVMUR
PB i
FfJWrER
LEEGWA