van veilingrijder tot internationaal vervoer - Cor Leegwater, een fijn en eerlijk mens Cor wordt geboren op 12 juli 1924 in 't Veld. Hij is het zevende kind uit een gezin van 9 kinderen en na Jan en Piet de derde zoon. Van kind af werkt Cor bij zijn vader. Als hij 15 jaar is breekt de oorlog uit; een angstige zorgelijke tijd. In 1943 worden mannen tussen de 18 en 35 jaar opgeroepen om in Duitsland te gaan werken. Cor krijgt een oproep om zich te melden. Hij duikt onder bij een particulier in Hilversum. Later verhuist hij met vervalste papieren naar Haarlem, waar hij op de ambulance van het Rode Kruis zieken en gewonden vervoert. - De Knijpkat Een verhaal van Dirk Leegwater, opgetekend door Annie Leegwater-Smit. Kerstmis 1943. De Duitsers hadden ons land bezet en alles in beslag genomen. Jonge mannen moesten op transport om in Duitsland te gaan werken. Om hieraan te ontkomen, doken veel jonge mensen onder. Ook mijn broer had een schuilplaats gezocht in Haarlem bij vrienden van mijn ouders. Doordat wij een transport bedrijf hadden, bezochten wij hem in het geheim. Onze ouders hadden het zwaar, omdat ze hem al zo lang niet hadden gezien. Ze leefden voortdurend in angst. Toen ook de benzine niet meer te krijgen was, bouwden wij een gasgenerator in de vrachtwagen; een enorme klus, maar we konden weer rijden. Op de avond voor kerstmis maakten wij een proefrit. Mijn broer Piet, voor niets en niemand bang, stelde mij voor om naar Haarlem te gaan, onze broer Cor op te halen en onze ouders in de kerstnacht te verrassen. Het was een waagstuk, maar wij trokken de stoute schoenen aan zonder thuis te vertellen van ons plan. Tot de Velserpont was het rustig en dan de eerste controle. „Halt!", werd er geschreeuwd en toen wij stil stonden, „papieren!" Wij schenen bij met de knijpkat. De knijpkat die de reddende engel werd op onze gevaarlijke tocht. De Duitse wacht had namelijk alle belangstelling voor de knijpkat en vroeg of wij voor hem ook zo'n lantaarn hadden. Heel spontaan beloofde mijn broer Piet een knijpkat mee te nemen voor de Duitser als hij terugkwam. Hij zou echter afgelost worden, vertelde hij. Geef hem aan de volgende wacht en zeg: „Voor Heinz Müller." Piet grinnikte; hij had een mooie troef in handen. De knijpkat zou onze redding worden, want de zwaarste klus moest nog komen. Laat op de avond kwamen wij in Haarlem aan en na lang overleg waagde Cor het om met ons mee te gaan. Wat verscholen zat hij stil in een hoek van de cabine. De spanning was om te snijden, toen wij de Velserpont naderde. Het was inmiddels middennacht, een enkele soldaat stond op wacht, kerstnacht, Weihnacht voor de Duitsers. Wij stonden stil na het bevel en toen stapte Piet met een zwaai de vrachtwagen uit en riep naar de wacht: „Hallo Heinz", waarop de wacht zei, „ik ben Heinz niet, ken je Heinz dan?" „Ja", zei mijn broer, „het is een vriend van mij." De Duitser keek hem verbaasd aan en zonder controle en onderzoekingen konden wij door. De groet was voldoende, de knijpkat bleef in ons bezit. Voor ons was het toen „kerstnacht". Wij huilden en lachten tegelijk en zongen het Wilhelmus, het Stille Nacht en allerhande liederen in onze donkere cabine. De thuiskomst was onvergetelijk en samen vierden wij kerstmis 1943. !2 Leegwater Transport Cor Leegwater is jarenlang de drijvende kracht geweest achter het alom bekende transportbedrijf in 't Veld. Met tientallen vrachtwagens, voorzien van het prachtige logo, rijden ze vracht van en naar veel Europese landen. Het verhaal gaat over het ontstaan en de ontwikkeling van dit bedrijf. De knijpkat werd in 1940 geboren. Voor veel mensen is de Philips handdynamo, ofwel knijpkat een begrip.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

't Is mooi weest - 't Veld, Zijdewind | 2019 | | pagina 22