van veilingrijder tot internationaal vervoer
-
Cor Leegwater, een fijn en eerlijk mens
Cor wordt geboren op 12 juli 1924 in 't Veld. Hij is
het zevende kind uit een gezin van 9 kinderen en na
Jan en Piet de derde zoon. Van kind af werkt Cor bij
zijn vader. Als hij 15 jaar is breekt de oorlog uit; een
angstige zorgelijke tijd. In 1943 worden mannen tussen
de 18 en 35 jaar opgeroepen om in Duitsland te gaan
werken. Cor krijgt een oproep om zich te melden.
Hij duikt onder bij een particulier in Hilversum. Later
verhuist hij met vervalste papieren naar Haarlem, waar
hij op de ambulance van het Rode Kruis zieken en
gewonden vervoert.
-
De Knijpkat
Een verhaal van Dirk Leegwater, opgetekend door
Annie Leegwater-Smit.
Kerstmis 1943. De Duitsers hadden ons land bezet en
alles in beslag genomen. Jonge mannen moesten op
transport om in Duitsland te gaan werken. Om hieraan
te ontkomen, doken veel jonge mensen onder. Ook
mijn broer had een schuilplaats gezocht in Haarlem bij
vrienden van mijn ouders. Doordat wij een transport
bedrijf hadden, bezochten wij hem in het geheim.
Onze ouders hadden het zwaar, omdat ze hem al zo
lang niet hadden gezien. Ze leefden voortdurend in
angst. Toen ook de benzine niet meer te krijgen was,
bouwden wij een gasgenerator in de vrachtwagen;
een enorme klus, maar we konden weer rijden.
Op de avond voor kerstmis maakten wij een proefrit.
Mijn broer Piet, voor niets en niemand bang, stelde mij
voor om naar Haarlem te gaan, onze broer Cor op te
halen en onze ouders in de kerstnacht te verrassen.
Het was een waagstuk, maar wij trokken de stoute
schoenen aan zonder thuis te vertellen van ons plan.
Tot de Velserpont was het rustig en dan de eerste
controle. „Halt!", werd er geschreeuwd en toen wij stil
stonden, „papieren!" Wij schenen bij met de knijpkat.
De knijpkat die de reddende engel werd op onze
gevaarlijke tocht. De Duitse wacht had namelijk alle
belangstelling voor de knijpkat en vroeg of wij voor
hem ook zo'n lantaarn hadden. Heel spontaan
beloofde mijn broer Piet een knijpkat mee te nemen
voor de Duitser als hij terugkwam. Hij zou echter
afgelost worden, vertelde hij. Geef hem aan de
volgende wacht en zeg: „Voor Heinz Müller."
Piet grinnikte; hij had een mooie troef in handen. De
knijpkat zou onze redding worden, want de zwaarste
klus moest nog komen. Laat op de avond kwamen wij
in Haarlem aan en na lang overleg waagde Cor het om
met ons mee te gaan. Wat verscholen zat hij stil in een
hoek van de cabine.
De spanning was om te snijden, toen wij de Velserpont
naderde. Het was inmiddels middennacht, een enkele
soldaat stond op wacht, kerstnacht, Weihnacht voor
de Duitsers.
Wij stonden stil na het bevel en toen stapte Piet met
een zwaai de vrachtwagen uit en riep naar de wacht:
„Hallo Heinz", waarop de wacht zei, „ik ben Heinz niet,
ken je Heinz dan?" „Ja", zei mijn broer, „het is een
vriend van mij." De Duitser keek hem verbaasd aan en
zonder controle en onderzoekingen konden wij door.
De groet was voldoende, de knijpkat bleef in ons bezit.
Voor ons was het toen „kerstnacht".
Wij huilden en lachten tegelijk en zongen het
Wilhelmus, het Stille Nacht en allerhande liederen in
onze donkere cabine. De thuiskomst was onvergetelijk
en samen vierden wij kerstmis 1943.
!2
Leegwater Transport
Cor Leegwater is jarenlang de drijvende kracht geweest achter het alom bekende transportbedrijf in 't Veld. Met tientallen vrachtwagens,
voorzien van het prachtige logo, rijden ze vracht van en naar veel Europese landen. Het verhaal gaat over het ontstaan en de ontwikkeling
van dit bedrijf.
De knijpkat werd in 1940 geboren. Voor veel mensen is de
Philips handdynamo, ofwel knijpkat een begrip.