Na de oorlog moest er veel gebeuren en kon er weer
gevaren worden. In 1946 kwam de Margaretha in
eigendom van Jan Droog en in 1949 ging dit over naar
Dirk volgens de verzekeringspapieren. Opdrachten
kwamen binnen via de schippersbeurs. Ook ging
hij vast varen voor Aardappelhandel Karseboom uit
Amsterdam. Voor deze firma werden eerst vroege
aardappelen geladen in Bovenkarspel en Noord Schar-
woude. In 50 kg kisten werden deze door mannen van
het Transport aan boord gebracht, en weer gelost op
de markt in Amsterdam. Later moesten de piepers
uit Zeeland komen (Bevelanders). Tijdens het inladen
moest de schipper erop letten dat alles goed verdeeld
en vastgezet werd. Omdat je in Zeeland toen nog op
groot buitenwater voer, moest je ook nog met eb en
vloed rekening houden om te zorgen dat je niet droog
viel of door stroming weggezet werd. Heel wat verant
woording voor zo'n Noord-Hollandse jongen dus. Niet
iedereen durfde dit aan, maar Dirk had er geen moeite
mee. Als het schip vol was, werd er dag en nacht
gevaren om zo snel mogelijk weer te lossen in Amster
dam. Dat kon de schipper niet alleen. Meestal was er
wel een knecht aan boord, maar zijn kinderen gingen
ook vaak mee. De motor had onderweg regelmatig olie
nodig en de schroefas moest ook gesmeerd worden.
Dan ging de schipper naar beneden de machinekamer
in en stond een meisje van 14 jaar aan het roer, soms
midden in de nacht. Tussen de groene en rode lichten
sturen was dan de opdracht. Je snapt wel dat dat
smeren in haar beleving veel langer duurde dan het in
werkelijkheid was.
In februari 1953 lag het schip geladen met 80 ton
aardappelen in de haven van Borsele toen de beruchte
storm losbarstte. De gevolgen waren ook voor schip
per Dirk rampzalig. Het springtij en de woeste golven
zetten zijn beladen schip zomaar op de kade. Dit
leverde het schip, maar ook Dirk, een flinke deuk op.
Het vaste werk werd minder door de opkomst van het
wegvervoer. Daardoor werd er een schippersbeurs
opgericht, die ontving centraal het aanbod van vrach
ten en verdeelde dat evenredig onder de schippers.
Als je leeg lag met je schip, waar dan ook, meldde
Voor de Beatrixsluis bij Vreeswijk.
Lege kisten lossen in Zeeland.