Dirk vervoerde als schipper op het motorschip „Catha-
rina", dat eigendom was van P. Kray, graan vanuit de
zeeschepen in de haven van Amsterdam over de Zaan
naar de graansilo's in Oostknollendam. Rondjes om de
kerk dus, maar in die crisisjaren wel vast werk.
We maken even een sprongetje naar de jaren 40. Dirk
was toen schipper op de „Margareta", die volgens
de meetbrieven eigendom was geweest van H.F. v.d.
Adel. Het was oorlog, met als gevolg weinig werk aan
de beurs en dito inkomsten. Dat veranderde toen de
Wieringermeer in april 1945 vlak voor het einde van de
oorlog door de Duitsers, waarschijnlijk uit frustratie,
onder water werd gezet. Na de bevrijding in mei
werden vele schepen, dus ook de Margaretha, ingezet
om zoveel mogelijk spullen uit de ondergelopen polder
te halen. Ze voeren met hun boten door de straten om
huisraad, gereedschap, hooi en stro, letterlijk „hoog
en droog" te brengen. Ook werden de pannen van de
daken gehaald voordat de huizen instortten en alles in
het water zou verdwijnen. Omdat je niet wist waar je
voer en wat zich onder water bevond, was dit gevaar
lijk werk. Maar het bracht wel geld in het laadje.
Gezinsfoto 1958.
Graansilo P. Kraynv..