6
m..
h.k. frfrutei.
muis
riem
Moot
tLfèezath n <7 w
Herinneringen
Volgens mij hadden wij een juffrouw in de tweede en
derde klas van de jongensschool. Zij had de gewoonte
om van elk kind de initialen op het bord te zetten. Als
je iets goeds deed, bijv. rechtop zitten met je armen
over elkaar, kreeg je een streepje achter je naam. Als je
iets stouts deed, ging er een streepje vanaf. Wanneer
je erin slaagde om 5 streepjes te krijgen, kreeg je een
potlood of puntenslijper of zoiets als beloning. Alle
kinderen waren rooms-katholiek, op één jongetje na:
dat was Rein Korver. Hij stond als enige op het bord
als RK.
Ton Hoebe
In de eerste klas hadden we via het systeem aap-roos-
zeef alle letters en klanken van het Nederlands geleerd.
Er was echter nog één klank die daar niet bij stond.
Juffrouw de Braasem vroeg wie er wist om welke
letters het ging. Niemand? Peter Hoebe (die de eerste
klas voor de tweede keer deed) wist het antwoord:
'De au van Paultje'. Die was te zien op de schoolplaat
met de tekst: 'Wat kan Paultje toch mooi bidden!'
Frans Jong
jf«, in d vl.l- a#
Groep 3, bovenste rij, v.t.n.r.: Vronie Jong, Zuster Genoveva, Riet Jong, Corrie Stadegaard, Flavia Blom, Riet Groen, Corrie Groen,
Piet Spaans, Adrie de Boer, Adrie Ursem, tante Sien (Bierman), zuster Willibrorda.Tweede rij: Marijke Moras, Gerie Mak, Annemiek Wijnker,
Louis van Diepen, André Ligthart, Adrie Wijnker. Derde rij: Ellie Moras, Frans Jong, Lida Jong, Nel Jong, Cor Mak, Lia Berkhout, Jac Ruiter,
Arnold Ruiter. Onderste rij: Tonie de Boer, Lia Schouten, Cor Schouten, Jan de Boer, Ada Keesom, Willie Keesom.
Op de meeste lagere scholen werd met het ieespiankje 'aap-noot-
mies' gewerkt. Het later uitgebrachte Ieespiankje 'aap-roos-zeef'
werd op de Mariaschool gebruikt. Dit was de zgn. katholieke versie.
De verschillen zaten voornamelijk in de werkboekjes
die erbij hoorden.