nodig om het zo goedkoop mogelijk te bouwen en hadden we maten nodig om het toch zo functioneel mogelijk te maken. Waar moest de smeerkuil komen en hoe hoog moest die worden? De bussen moesten erin kunnen worden gereden en als ze op de kelder stonden, moest er aan de muurkant genoeg ruimte zijn om de steekas uit de achteras te halen. Hoe diep moest voor de luxe auto's de smeerkuil worden? Voor de bussen en de vrachtauto's moest je toch op een verhoging staan. De verkaveling in Waarland was aan de gang. Achter Freek Stoop was er een hoge loopbrug over de ringvaart naar de Bleekmeerpolder. We hebben die gesloopt en er dakspanten van gemaakt. De staande balken tegen de binnenmuur en de dubbele T-balken haalde aannemer G. Boekel bij Prins in Purmerend. Het bouwen van de smeerkelder was iets speciaals. Een collega van Boekel was gespecialiseerd in het bouwen van gierkelders en hielp Boekel met de bouw van de smeerkuil. Met een dragline van Hoebe uit Schagen en het loonbedrijf van 1959. Aanbouw garage voormalig pand Valk. Op de achtergrond zien wij nog net een stukje van de Koeienkerk Aanleg smeerkuil 1959 Huisje van schoenmaker Bertus Idema, gesloopt voor de plaatsing van de benzinepompen

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

't Is mooi weest - 't Veld, Zijdewind | 2014 | | pagina 13