Basisschool De Boet hiVVeld
geeft goede voorbeeld in de regio
Een paar jaar later wilden we Jenaplan aan onze naam
toevoegen, maar dat ging de oudercommissie te ver.
Er was zoveel negatieve publiciteit verschenen over
Jenaplanscholen in Heerhugowaard dat de commissie
dit geen goed plan vond.
Vanaf 1984 naar een nieuw onderwijsconcept
Het jaar van de invoering van de basisschool (1985)
naderde met rasse schreden. In het kleuteronderwijs
maakte men zich in die tijd ontzettend ongerust en
dit resulteerde in de oprichting van de werkgroep
„Kritische Kleuterleidsters". Via deze werkgroep
kwamen Wies van Erp en Kitty Gooyer tijdens een
studiedag op Texel in contact met Luc Dupont. Het
ging toen over verbondenheid en een jaar later in
Alkmaar met Ferre Lavers, die sprak over betrok
kenheid. Beide vertegenwoordigden het Ervarings-
Gericht-Onderwijs (EGO). Wies en Kitty waren enorm
enthousiast en om een lang verhaal kort te maken: het
hele team bezocht een aantal symposia in Rosmalen,
georganiseerd door het expertisecentrum EGO van de
Hogeschool van Eindhoven. Men ging op bezoek bij
EGO scholen - allemaal in het zuiden van het land - en
geleidelijk veranderde onze school van een school met
Jenaplankernmerken in een EGO school.
„Als je jaren in het vernieuwingsonderwijs gewerkt
hebt is de volgende stap niet groot. In de loop
der jaren zijn er leerkrachten bijgekomen, allen
met een andere achtergrond. Door samen de
symposia te volgen, ontstond de verbondenheid.
We spraken weer dezelfde taal".
Sinds 1990 noemen we ons: „obs de Boet een
school voor Ervarings-Gericht-Onderwijs"
Tot op de dag van vandaag gaan de studiedagen over
dit thema. Het proces is nooit af. De eerste dag gaat
SFSfS clried»««s
over nieuwe ontwikkelingen en de tweede dag over
het bewaken van het proces. De vaste begeleider
daarbij is Marcel van Herpen van het expertisecentrum
EGO, verbonden aan de Hogeschool van Eindhoven.
Bij ervaringsgericht onderwijs denken we aan:
welbevinden en betrokkenheid:
- je kunt pas betrokken werken als je goed in je vel zit.
- je kunt de betrokkenheid verhogen door:
goede sfeer en relatie;
werken op niveau;
werkelijkheidsnabijheid;
eigen initiatief.
Het EGO heeft vijf werkvormen:
kring en forum;
contractwerk;
projectwerk;
ateliers;
vrije keuze.
O ja, ervaringsgerichtonderwijs betekent niet, zoals
veel mensen denken, leren door ervaring, maar
aansluiten bij datgene wat kinderen beweegt,
wat ze bezighoudt...
Millenniumjaar 2000
In het jaar 2000 kwam voor de school de bevestiging.
De krant kopte op 31 januari: „Basisschool de Boet
in 't Veld geeft goede voorbeeld in de regio". Mooier
had het niet gezegd kunnen worden. Maar in 't Veld
was men niet onder de indruk. Dat is niet helemaal
waar. Tijdens de presentatie van het rapport door de
inspecteur schoof wethouder Cor Smit aan met een
doos gebak. En dat werd zeer gewaardeerd.
Op de open dagen in februari waren er hooggespan
nen verwachtingen. Wat denk je? Er kwam geen hond!
Ook in 1996 waren de conclusies van het inspectierap
port goed, maar omdat de Boet toen nog geen CITO
Leerling-Volg-Systeem had konden „de opbrengsten"
niet gemeten worden. Dat was een ernstig gemis.
Het Leerling-Volg-Systeem was er met het nieuwe
schooljaar. Natuurlijk hanteerden men al lang een
volgsysteem, maar dat was het Kind-Volg-Systeem
7
V«n onze verslaggever
Van onze verslaggever
Hel onderwijs op
2n^ Tui!,s,eken<,ekfas
ve-De leerinhouden die geleerd
moeten worden,, zijn maat
schappelijk relevant, eigentijds
en onderwijskundig verant-
2 He! Pedagogisch kli-
I '?aal o ondersteunend en uit-
didactisch bande-
In ?e erarcn is vakkundig
«n effectief Leerlingen die ex-
Ion rf•,gubebhPn- °n,VÖn-
hulp" ge"Chle e" ade9"ate
Deze conclusies trekt de on
derwijsinspectie naar aanlei-
KnJ1 ,g Jaar november
da1 de 0Penbarc basis-
S?°L? 1 Ve,d Vanu't haar
toezichthoudende taak werd de
onderwijspraktijk op De Boet
fn£ftSVaatl de doe'steIlingen
en bepalingen in de wet. Hieruit
nlr K Boet' evenals eer
der basisschool De Langereis
bSte^i101 de kwalitatief
P^^holen in de Kop van
9?^-Holland behoort
't VnMcf de'nspecteur is er in
i-w ?prake Van 'een hard
werkend, gemotiveerd en uit-
fIÜea.gekUralificwrd school-
p onder leiding van een
«i» Mide h»
functie opgebouwd. J» Ansems n»t Foto John Oud
Veld komt. Een percentage Wat moeilijk is tot een ml Ik geheun is? We hebben
Foto links: een kunstwerk van juf Helma van Wort in 1996
gemaakt ter gelegenheid van het twintigjarig bestaan. Eenzaam
achtergebleven na de verhuizing. Foto rechts: een voorbeeld
van werkelijkheidsnabijheid