r
De eerste lagere school bevolking
Concept
Vanaf het begin was duidelijk dat de openbare school
zich moest onderscheiden wilde ze in 't Veld bestaans
recht hebben. Klassikaal onderwijs eventueel met een
plus was geen optie. Probeer maar eens klassikaal te
werken met een combinatie 1/2 en 7 kinderen verdeeld
over klas 3 t/m 6. In die dagen werd er al volop ge
sproken over de basisschool en onderwijs op maat.
„Minister van Kemenade diende in 1977 de
ontwerpwet op het basisonderwijs in, waardoor
kleuter- en lagere school in het basisonderwijs
geïntegreerd zouden worden".
Die mogelijkheid werd gevonden in het Jenaplan-
onderwijs. In korte tijd leerden we o.a. veel van onze
collega's van Jenaplanschool „de Keerkring"
in Schagen.
Bij Jenaplan onderwijs denken we aan:
- stamgroep: meerdere leerjaren gemengd in een klas;
- niveaugroepen voor rekenen, taal en lezen;
- zelfstandigheid in combinatie met werken in een
groep en presteren als groep (weektaak);
- werkvormen: kring, viering, blokuur en spel;
- kinderen laten werken aan groepsprojecten.
Leg dit concept over de startende obs en dan wordt
er misschien iets duidelijk.
6
Bovenste rij van links naar rechts: Bob Slijkerman,
Jeroen Ouwerkerk, Wim Krom, Mark Roest, Marieke Vrolijk,
Ernst Beemsterboer, Jasja Schinkel, Evelien Zijlstra, Jaap
Beemsterboer, Mariette Kramer, Gre Kramer, Middelste rij:
Angelique Buhrs, Gillian Buitenhuis, Wart van Wittmarschen,
Andre Roest, Natalie Schinkel, Lucas Buitenhuis, Martin Breedijk,
Allertjan Kramer, Antoon Vrolijk, Bobby Peters, Pieter Biesboer.
Voorste rij: Guido Hagen, Cor van Leeuwen, Miranda Buitenhuis,
Carry Leegwater, Wouter Visscher, Robert Sven Kramer
Sfeerimpressie bovenbouw met Martin Breedijk, Bobby Peters,
Jasja Schinkel, Lucas Buitenhuis, André Roest en Allertjan Kramer