Uit de stukken van 1949 kunnen we opmaken dat er in
dat jaar 145 leerlingen op de St. Martinusschool zaten.
In 1951 waren dit er 128.
Begroting 1953:
Martinusschool f 21.000,-
Mariaschool f 30.000,-
Dat de begroting van de Mariaschool hoger lag had
te maken met het feit dat de Mariaschool een geza
menlijke eerste klas had voor jongens en meisjes. Na
het eerste leerjaar maakten de jongens de overstap
naar de Martinusschool. De meisjes bleven op de
Mariaschool.
Pastoor van der Burg hield persoonlijk het kasboek bij.
In het voorjaar van 1951 werd de school geconfron
teerd met het plotselinge overlijden van meester Van
Hest. Op een vrijdagmorgen was hij bezig alle jongens
in rijen op te stellen bij het binnen gaan van school en
werd toen getroffen door een attack. De hoofdonder
wijzer stierf ter plekke.
In 1971 werd de r.k. jongensschool afgebroken,
evenals het St. Antoniusgesticht.
Dit pand werd aanvankelijk gebouwd voor bejaarden,
maar kreeg echter een aantal andere bestemmingen.
Het deed onder andere dienst als woning voor de
hoofdonderwijzer.. Tevens vonden het kleuteronderwijs
en de naaischool hier onderdak.
De vierklassige jongensschool stond al vanaf 1964
leeg. Het terrein dat vrijkwam werd bebouwd door
Arie Loos die er een kantoorpand een winkel en
woonhuizen bouwde. Verder legde de gemeente een
parkeerterrein aan ten behoeve van de St. Martinus-
kerk en partycentrum de Vrienschap.
Leermiddelen uit vroeger tijden.
Menig oud-leerling zal zich nog de tijd herinneren dat
er met lei en griffel werd geschreven. De spons of
zeem in een blikken doosje maakte het gerief com
pleet. De griffels werden opgeborgen in een eenvoudig
houten doosje, vaak versierd met opschriften als
„Voor het vlijtige kind". „Ik lees al", een leesboekje uit
vroeger tijden voor de leerlingen van de eerste klas.
Tussen de plaatjes en de tekst bestaat een wisselwer
king: de tekst verklaart het plaatje en het plaatje de
tekst.
De schoolplaten.
Generaties kinderen groeiden op tussen de school
platen. Als het lesrooster er aanleiding toe gaf, dan
haalde de juf of meester de schoolplaat van de wand
of platenkast en vertelde over hetgeen er op de plaat
zoal te zien was. Bij de platen hoorde een handleiding.
(In deze huidige tijd zijn oude schoolplaten veel geld
waard, zeker voor verzamelaars.)
Gedragsregels
In de tijd tussen de beide wereldoorlogen werd op
school nog een bepaald gedragspatroon opgelegd.
In het boek „Meester wel bedankt" van C. Wilkeshuis
worden op treffende wijze een aantal schoolsituaties
beschreven. Voor veel oud-leerlingen zullen deze
situaties zeker herkenbaar zijn.
Het ordeprobleem typeerde hij als volgt. Voor het
binnengaan van de school waren er regels. Bij het
binnengaan moesten de leerlingen op het plein in rijen
van twee worden opgesteld, vervolgens ging het op
commando van de hoofdonderwijzer klas voor klas
naar binnen. In de klas waren er regels voor het opha
len en uitdelen van boeken en schriften. De leerlingen
zaten met de armen over elkaar in de bank. Wie graag
een antwoord of klusje voor de juf of meester wilde
doen, spande zich in om zo mooi mogelijk te zitten, in
de hoop hiervoor aangewezen te worden. Wilde een
leerling iets vragen of zeggen dan moest natuurlijk
eerst de vinger worden opgestoken.
door Jos.M.Reynders
en M.Doumen
Oefeningen v°or i
at aanvankelijk lezen