Uit de stukken van 1949 kunnen we opmaken dat er in dat jaar 145 leerlingen op de St. Martinusschool zaten. In 1951 waren dit er 128. Begroting 1953: Martinusschool f 21.000,- Mariaschool f 30.000,- Dat de begroting van de Mariaschool hoger lag had te maken met het feit dat de Mariaschool een geza menlijke eerste klas had voor jongens en meisjes. Na het eerste leerjaar maakten de jongens de overstap naar de Martinusschool. De meisjes bleven op de Mariaschool. Pastoor van der Burg hield persoonlijk het kasboek bij. In het voorjaar van 1951 werd de school geconfron teerd met het plotselinge overlijden van meester Van Hest. Op een vrijdagmorgen was hij bezig alle jongens in rijen op te stellen bij het binnen gaan van school en werd toen getroffen door een attack. De hoofdonder wijzer stierf ter plekke. In 1971 werd de r.k. jongensschool afgebroken, evenals het St. Antoniusgesticht. Dit pand werd aanvankelijk gebouwd voor bejaarden, maar kreeg echter een aantal andere bestemmingen. Het deed onder andere dienst als woning voor de hoofdonderwijzer.. Tevens vonden het kleuteronderwijs en de naaischool hier onderdak. De vierklassige jongensschool stond al vanaf 1964 leeg. Het terrein dat vrijkwam werd bebouwd door Arie Loos die er een kantoorpand een winkel en woonhuizen bouwde. Verder legde de gemeente een parkeerterrein aan ten behoeve van de St. Martinus- kerk en partycentrum de Vrienschap. Leermiddelen uit vroeger tijden. Menig oud-leerling zal zich nog de tijd herinneren dat er met lei en griffel werd geschreven. De spons of zeem in een blikken doosje maakte het gerief com pleet. De griffels werden opgeborgen in een eenvoudig houten doosje, vaak versierd met opschriften als „Voor het vlijtige kind". „Ik lees al", een leesboekje uit vroeger tijden voor de leerlingen van de eerste klas. Tussen de plaatjes en de tekst bestaat een wisselwer king: de tekst verklaart het plaatje en het plaatje de tekst. De schoolplaten. Generaties kinderen groeiden op tussen de school platen. Als het lesrooster er aanleiding toe gaf, dan haalde de juf of meester de schoolplaat van de wand of platenkast en vertelde over hetgeen er op de plaat zoal te zien was. Bij de platen hoorde een handleiding. (In deze huidige tijd zijn oude schoolplaten veel geld waard, zeker voor verzamelaars.) Gedragsregels In de tijd tussen de beide wereldoorlogen werd op school nog een bepaald gedragspatroon opgelegd. In het boek „Meester wel bedankt" van C. Wilkeshuis worden op treffende wijze een aantal schoolsituaties beschreven. Voor veel oud-leerlingen zullen deze situaties zeker herkenbaar zijn. Het ordeprobleem typeerde hij als volgt. Voor het binnengaan van de school waren er regels. Bij het binnengaan moesten de leerlingen op het plein in rijen van twee worden opgesteld, vervolgens ging het op commando van de hoofdonderwijzer klas voor klas naar binnen. In de klas waren er regels voor het opha len en uitdelen van boeken en schriften. De leerlingen zaten met de armen over elkaar in de bank. Wie graag een antwoord of klusje voor de juf of meester wilde doen, spande zich in om zo mooi mogelijk te zitten, in de hoop hiervoor aangewezen te worden. Wilde een leerling iets vragen of zeggen dan moest natuurlijk eerst de vinger worden opgestoken. door Jos.M.Reynders en M.Doumen Oefeningen v°or i at aanvankelijk lezen

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

't Is mooi weest - 't Veld, Zijdewind | 2011 | | pagina 20