plunje over de loopplank het schip in. Verschillende generaals en zelfs ook prins Bernhard kwamen aan boord om afscheid te nemen. Op een gegeven moment werd de loopplank weggehaald en werden de trossen losgegooid. De reis was begonnen, terwijl een kapel op de kade het Wilhelmus speelde.Vergezeld door veel bootjes voer de Kota Inten de haven uit en zette koers naar Hoek van Holland. Dit schip werd in 1927 door de werf Feijenoord in Rotterdam gebouwd in opdracht van de Rotterdamse Lloyd als vrachtboot voor de route naar Indië. In september 1943 werd de boot in New York omgebouwd tot troepentransportschip met een capaciteit voor 1753 manschappen. Er was bij de inrichting weinig rekening gehouden met het gerief van de mannen. Tijdens een groot deel van de reis zaten of lagen de mannen op de houten dekluiken. Er kwam hierin enige verbetering toen steeds meer aardappelkistjes leeg geschild waren. Zij deden dienst als dekstoel. De verzorging van de maaltijden was echter prima. Elke dag aten de soldaten 1500 kg aardappels, 350 kg vlees en 400 kg groenten in blik. Midden in de nacht passeerden ze de witte krijtrotsen van Zuid-Engeland. De golf van Biskaje was zoals zo vaak zeer onstuimig met het gevolg dat velen over de reling hingen. Op 31 mei waren ze bij Kaap Finisterre, dat dicht bij de bekende plaats Santiago de Compos- tela ligt. Het woord Finisterre komt trouwens van de Latijnse woorden: finis terrae: eind van de wereld! Elke morgen werd door de aalmoezenier een mis opge dragen, die meestal ook door Gerard werd bijgewoond. Hij was volgens de familie zeer gelovig. Na het ontbijt dat groepsgewijs werd gebruikt, moesten de ruimen en de slaapvertrekken opgeruimd worden. Ieder vertrek werd elke dag grondig geïnspecteerd op netheid en orde. De middag werd meestal gebruikt voor een tukje. Na de avondmaaltijd werd door de aalmoezenier en de veldprediker een dagsluiting gehouden. Daarna was er meestal nog een cabaretvoorstelling, een muziek avondje of een film. Met een gemiddelde snelheid van bijna 21 km per uur voer de Kota Inten door de wateren van de Middelland se Zee. Op zondag 8 juni werd Port Said bereikt. Men zou er enkele uren blijven wachten om het Suezkanaal in te kunnen varen. Al spoedig was de boot omringd door vele roeibootjes met schreeuwende handelaren. Bonte doeken, druk bewerkte tassen en alle mogelijke soorten sigaretten werden te koop aangeboden. Tegen het vallen van de avond werd het Suezkanaal ingeva ren. Er was weinig te zien, want aan beide kanten was er alleen maar zand. De hitte werd steeds erger en was ondragelijk geworden, toen ze op de Rode Zee voeren. In zwembroek of onderbroek lagen de soldaten op het dek. Zij hadden alleen maar belangstelling voor de limonade en voor het spaarzame flesje bier, dat op de heenreis een enkele maal werd verstrekt. Op 13 juni kwam de Kota Inten in de haven van Aden om brandstof en water in te nemen. Een deel van de troepen mochten een kijkje in de stad nemen. Dege nen, die niet van boord mochten, waren al spoedig in beslag genomen door kooplieden uit Aden. Vooral de handel in sigaretten was van belang. Anderen sprongen overboord om wat te zwemmen. Na Aden volgde een vervelend traject naar Sabang. De deining van de Indische Oceaan werd nog versterkt door de 9 Het troepentransportschip Kota Inten. Bevoorrading van de Kota Inten in Port Said

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

't Is mooi weest - 't Veld, Zijdewind | 2010 | | pagina 9