m p» mr:
Srait ontpopte ntn ate
desknnfit sulky!»»'
In nog geen 2 jaar
veertig verkocht
*rWs
nieuwe zaal van De Vriendschap
op gepaste wijze in gebruik
genomen.
De zestiger jaren stonden in het
teken van de kortebaandraverij
op de Dreef. Bob Smit had zich
ontwikkeld tot een bekende sul
kybouwer en schonk alle jaren
de winnaar een door hem ge
construeerde sulky. Piet Slijker-
man zorgde voor een vrachtwa
gen zand op het parcours en het
spel kon beginnen. Ben Leek uit
Obdam, een speaker van formaat, maakte het publiek
enthousiast voor deze tak van sport en heel wat keren
hoorde je over de Dreef galmen: één, twee, drie, start
gaat door!
De kortebaandraverij op de 2e pinksterdag in 't Veld
was bijzonder geliefd vanwege de vele premies die er
te verdienen waren. Om het paard niet te vermoeien en
om geen blessures op te lopen ging men de
1e Pinksterdag bij gevolg niet koersen. Piet Veldman
van de Rijdersstraat wist veel pikeurs naar 't Veld te
halen. Lou Stoop, voorzitter van het gewest Kop van
Noord Holland, was altijd van de partij, alsook Theo Wit
van de Blokhuizen, die voorzitter was van de Federatie
Wilde Banen voor de ongeregistreerde paarden in de
periode 1960-1970. De prijsuitreiking voor de winnaars,
vaak tot stand gekomen na meerdere kampritten, vond
plaats in de nieuwe zaal van Kramer, waar kastelein
Jaap zelf de prijzen uitreikte.
De bekendste pikeurs die in 't Veld om de eer streden,
waren: Jan en Wil Blauw uit Waarland, P. van Stralen
uit Heerhugowaard, P. Zijp uit Akersloot, Gerrit Bakkum
uit Obdam, Theo Tesselaar uit 't Veld, Willem en Piet
Dekker uit Waarland, Nico Bakker uit 't Veld met Jolita,
P. Roskam uit Oude Niedorp, Gerard Beers uit
Heerhugowaard,
Hans Zutt uit Nieuwe
Niedorp en Piet Gilde-
meijer uit Heerhugo
waard. Een dergelijke
koers organiseren was
geen sinecure. Buiten
de hoge kosten van f
2.000.- voor hekken,
zand, startgeld en prij
zengeld moest ook de
geluidsinstallatie langs
de Dreef worden aan
gelegd. Bertus Berkhout
zorgde destijds voor het
vervoer van de paarden.
Ook regelde Bertus de
verzorging van de paar
den na afloop van de
draverij als alle pikeurs
lekker aan de borrel
zaten en het wedstrijd
verloop nog eens met
elkaar doornamen in De
Vriendschap. Dit evene
ment vond jaren plaats op de Dreef en later verlengde
men het parcours met een deel van de Cleerbesem-
laan.
In 1977 was het tijd voor een ander paardenevene-
ment.
Op de eerste pinksterdag reden veel oude sjezen, boe
renwagens door het dorp. Voorafgegaan door de fan
fare ging het richting het nieuwe sportpark, waar een
wedstrijd ringsteken werd gehouden. In zaal Kramer
was er voor de jeugd het gezelschap Peter Croony.
In 1978 was er op de eerste pinksterdag een autocross
op het land van Gert Veldman aan de Rijdersstraat.
Het publiek kwam en masse opzetten en luisterde naar
de bekende tv- en radiocommentator Peter Knegtjens,
die de functie van speaker op zich had genomen
tijdens deze autocross. Op de tweede pinksterdag
was er dat jaar traditiegetrouw weer de kortebaan
draverij op de Dreef. Dat jaar 1978 was voor pikeur
Theo Tesselaar een bijzondere. Hij reed met twee
paarden en met Kampito T won Tesselaar de draverij,
de beker en een sulky. Die had hij hard nodig, want
zijn tweede paard Kobol sloeg op hol nadat de
nijna 2 iaar 't Vote - stonil
D pinksterdraverij In 1 suiky «P
in het draverskwajU fimH_ D4arvoor
goedkoper leveren dan de sulky's^ di®l
de heer S®'- pikeurs
de zijde .vat* ,aar ,ater.
gesteld van
afgeleverd, eigenlijk "--verteWe
heen. kreeg ik eett tele
door bet hele
everd, ciBt"**''
land heen. 0^anf kreeg JK ee..
doelman van
'um blad
loontje van ta het blad
schuren mt gelezen van de
„paardensport maakte.
sulky, die de heer
Vele malen heeft Bob Smit een gloednieuwe sulky
aangeboden tijdens de draverij aan het pinkster
comité. Dat de sulky van Bob een succes was,
mag uit dit krantenartikel blijken. Op de foto zien
we hem in zijn werkplaats bezig met een volgend
exemplaar.