beschadigde achterblijvers vlogen zeer langzaam om dat ze het vermogen van een of twee motoren misten. Het gebeurde dan ook regelmatig dat zo'n laag vlie gende achterblijver alsnog door het Duitse luchtafweer uit de lucht werd „geplukt". Dit verhaal gaat over de laatste vlucht van zo'n achterblijver. Op 4 januari 1944 kregen 569 bommenwerpers van de achtste Amerikaanse luchtmacht opdracht om naar de Duitse havenstad Kiel te vliegen. Het was de bedoeling om daar de onderzeeboten en de scheepswerven van Krupp te vernietigen. Tijdens de heenvlucht hadden de bommenwerpers weinig tegenstand van de Duitse Luft waffe want nazi-Duitsland „liep op zijn laatste benen". Boven hun doel was het flakvuur zeer hevig. Verschil lende toestellen werden geraakt waarbij sommige neerstortten. Het devies was: bombarderen en met de grootste spoed afdraaien en zo snel mogelijk naar huis. Onze achterblijver zocht zijn eigen weg richting huis. Helaas zou hij nooit op zijn basis Ridgewell arriveren. Omstreeks kwart over twee verscheen een Boeing B 17F boven de polder Heerhugowaard. Zo'n Boeing 17F werd een vliegend fort genoemd. Het was voor die tijd een grote machine met een spanwijdte van 31,62 me ter. De lengte was 22,66 meter en de hoogte 5,82 me ter. Het toestel had vier stermotoren van elk 1200 pk. en de maximumsnelheid was 462 km. per uur op 7.600 m. hoogte. Het operationeel plafond lag op 10.850 m. hoogte, terwijl het vliegbereik 3.200 km bedroeg. Er waren 13 mitrailleurs van 12,7 mm. aan boord en deze machine werd bediend door zes bemanningsleden. Men vermoedde dat het toestel bij de kust is geraakt door flakvuur. De piloot wist dat de oversteek naar Engeland niet haalbaar was. Hij draaide daarom af en zocht een geschikte plek om een noodlanding te gaan maken of om zijn bemanning te laten springen. Hij koos voor het laatste. Het vliegtuig werd op de automa tische piloot gezet en de bemanning verliet het toestel. De heer S. de Boer uit 't Veld heeft gezien dat het toestel rondjes draaide en dat de bemanning eruit sprong. Volgens hem gebeurde dit op paaszaterdag. Ook de heer Frans van der Eng heeft de bemanning uit het vliegtuig zien springen. Een van de parachutisten kwam neer in Winkel. Een ander landde in Heerhugo- waard-Noord en vluchtte het huis in van manufacturier Tromp. De anderen kwamen terecht in de omgeving van Noord-Scharwoude en Zijdewind. De para die in Winkel landde, werd al heel snel door de Duitsers opgepakt want zij hadden in De Weere, een gehucht tussen Lutjewinkel en Moerbeek, een bunker. Ook de anderen werden gearresteerd. Het toestel was nog steeds in de lucht. Waar zou het neerkomen? Er was paniek in Oudkarspel: men dacht dat het op de kerk zou storten. De machine draaide echter weer om. Op de spoorbaan naar de veiling van Noord-Scharwoude stond een goederentrein die geladen was met aardappelen en als bestemming Duitsland had. De trein werd beveiligd door luchtaf weer op twee wagons. De Duitse kanonniers vuurden als gekken op het lege toestel. Doorzeefd stortte de achterblijver in een fruittuin aan de Provincialeweg en aan de Laanderweg tussen Noord-Scharwoude en Nieuwe Niedorp neer. Het toestel vernielde de hele boomgaard op een na. Deze perenboom staat er nu nog. Na de oorlog is bij de plek, waar het vliegtuig was neergestort, een huis gebouwd. Tijdens de crash is een van de wielen van het landingsgestel over de Provin- cialeweg gevlogen, ging dwars door het dak van een schuurtje en kwam daarna in de sloot achter het huis terecht. Dat schuurtje staat er nu nog. De heer Gerard Groen woonde vlak bij de plaats waar het vliegtuig terechtkwam. Hij kan zich nog herinneren dat hij snoep uit het wrak wilde halen, maar hij werd door de Duit sers tegengehouden. Het vliegtuigwrak werd gesloopt en daarna afgevoerd. Alle bemanningsleden werden gevangen genomen en overleefden de oorlog. Midden voor het huis staat nog de perenboom, waar de kop van het vliegtuig tegenaan lag. Een wiel van het landingsgestel ging dwars door het dak van hett schuurtje, dat op de plek van de garage stond.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

't Is mooi weest - 't Veld, Zijdewind | 2008 | | pagina 23