7/
Schulpen is een mensenplaag,
tenminste met een stompe zaag,
maar al had ik ook een scherpe zaag,
toch doe ik schulpen niet graag.
keeplatten de hoogtes, dus de hoeveelheden, in de
kruiwagens voor elke lading van de betonmolen goed
bijgehouden. Keeplatten zijn latten met inkepingen,
met insnijdingen. Eerst stortte men 1,5 meter hoog
aan de ene kant en dat kon men via een luikje bekij
ken. Daarna ging men dat aan de andere kant storten,
zodat het beton van de eerste zijde al wat kon aantrek
ken. Men maakte het eerste luikje op 1,5 meter hoogte
dan dicht en stortte weer 1,5 meter beton. De totale
hoogte werd dus in vier etappes bereikt. Regelmatig
werd er tegen de bekisting met een hamer geklopt en
met latten gepord om eventuele grindnesten en lucht
bellen te vermijden. Tegenwoordig gebruikt men daar
voor trilnaalden. Bij een van de vijf bruggen was er een
lek in de bekisting en men had dat eerst niet in de
gaten. Daar ligt nog altijd een overdreven dikke werk
vloer van 30 cm. Een werkvloer is een eerste vloer
waarop gemakkelijk de bekisting kan worden gesteld
maar zo'n vloer van 30 cm. is onzinnig dik en duur.
Als beide landhoofden klaar waren, werd er begonnen
met de eigenlijke brug. Omdat een afstand van 15 meter
moest worden overbrugd, stutte men in het midden de
brug met palen. Daarover kwamen houten kespen. Dat
zijn dikke verbindingsbalken op de heipalen. Daarop
kwamen stalen leggers en de jukken. Tenslotte legde
men een houten vloer. En als de laatste plank te breed
was, moest men in de lengte een stuk van de breedte
eraf zagen. Schulpen noemt men dat. De heer Brand
herinnerde zich nog het volgende gedichtje.
Het storten van het landhoofd. (1939)
H br^
'w-
De heikar
van de firma
Koeman uit
Zaandam.
Nadat de vloer was aangebracht, kon men beginnen
aan het dek van de brug. De brug zelf is gedelateerd
ten opzichte van de landhoofden. Dat wil zeggen dat er
tussen de brug en de landhoofden een delatatievoeg
is. Je zou met een kraan het dek van de landhoofden
kunnen tillen. Verder maakte men de brug getoogd, een
beetje rond. Op bijgevoegde foto ziet u vijf arbeiders
die de laatste hand leggen aan bouw van de brug: het
afwerken van het betonnen dek.