wwérn Een zoektocht op Texel naar een stukje geschiedenis van 't Veld en Moerbeek W Wi.,v pam&w/ 'W'rr^ Op vrijdag 7 april 2006 om 8.45 uur vertrokken we, twee bestuursleden en deskundige Hans, richting Den Helder. We troffen het want we gingen met het nieuwe schip van de Texelse Eigen Stoomboot Onderneming Teso naar de overkant. Onze deskundige wist heel veel van deze boot en hij vertelde het volgende. Het bijna 100-jarige bestuur van Teso gaf in april 2004 opdracht voor het bouwen van een nieuwe, grotere boot met twee dekken aan een scheepswerf in Gorinchem. Deze boot is echter in een plaatsje aan de Donau in Roemenië gebouwd. Een bedrijf uit Spanje leverde de vier motoren, een Zwitsers bedrijf de transformatoren en Rolls Royce uit Engeland de roerpropellers. Er is 150 km. kabel gebruikt voor een systeem met 6.000 Volt, 400 V en 220 V. De tewaterlating in de Donau was in november 2004 en het schip werd toen ver noemd naar een van de oprichters van de Teso „Dokter Wagemaker". In januari 2005 sleepte men het schip over de Donau, over de Zwarte Zee, de Middellandse Zee, de golf van Biskaje en Het Kanaal naar Vlissingen waar het werd afgebouwd. Deze eerste reis van de Dokter Wagemaker duurde een maand. Eind juni 2005 kwam het schip aan in zijn thuishaven op Texel. Na dit enthousiaste verhaal en een bak koffie waren we op Texel aangekomen en konden met de auto weer verder. We reden naar Oudeschild voor ons eerste bezoek. De heer Klaas Brand stond ons al op te wachten en we werden hartelijk verwelkomd. Al gauw werd duidelijk dat de heren Brand en Hans elkaar kenden. Beiden kwamen uit Zuidoostbeemster en Hans had in de vakanties bij H. J. Brand Zn. ge werkt. De 91-jarige aannemer woont nog altijd zelfstan dig in een leuke bungalow, doet zelf nog de huishou ding, kookt zijn eigen potje en rijdt nog auto. Zo wil iedereen wel oud worden. Met zijn geheugen zit het ook nog goed want hij weet zich nog veel te herinneren over de bouw van vijf betonnen bruggen. En dat is dan ook de reden van ons bezoek. Deze aannemer Brand heeft in 1938 en 1939 vijf bruggen gebouwd die alle hetzelfde waren. De eerste lag in Lutjewinkel richting Kolhorn, de tweede bij Winkelerzand, de derde in de Oosterweg, de vierde in de Westerweg en de vijfde in V de Leyerpolder. De provincie Noord-Holland was de opdrachtgever en aannemer Brand heeft het werk aangenomen. Ten tijde van de bouw van de bruggen was vader Brand „hoofd" van de zaak en was Klaas op het werk. Vader Brand regelde dus de aanvoer van de materialen. Het was geen werklozenproject zoals veel inwoners van 't Veld, Zijdewind en Moerbeek dachten. Het graven van het kanaal van Kolhorn naar Oudkarspel was wel een werkverschaffingsproject. Vanaf 1937 werden ruim 500 werklozen uit Haarlem en de Zaanstreek met bussen naar het werk gebracht. We moeten ons voorstellen dat ook werkloze afgestudeerden naast enkele ervaren arbeiders stonden te graven. 4 4LV,. ,*v T .WVi' '>5i f.r) De loop van het kanaal Kolhorn - Oudkarspel; zie stippellijn.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

't Is mooi weest - 't Veld, Zijdewind | 2007 | | pagina 4