Crash vliegtuig Dit is zo'n Vickers Welling ton waarin piloot Bufka zijn missie uitvoerde. De vlucht vanaf de basis East Wretham verliep vlek keloos. De toestellen vlogen in formatie boven de Waddeneilanden. Daar vond de splitsing plaats. Een deel zou Hamburg aanvallen en de andere hadden Bremen als doelwit. Om ongeveer 1.20 uur gaf piloot Bufka het commando „bommenluiken open" en even later klonk door de intercom „los". Tijdens het bombar dement werden de vliegtuigen onophoudelijk door het flak onder vuur genomen. Diverse toestellen werden getroffen, sommige dodelijk en die stortten neer terwijl de bemanning werd meegesleurd in een dodelijke val. Zo werd ook de Vickers Wellington T 2990 getroffen, maar de schade leek mee te vallen. De motoren gaven nog steeds het volle vermogen. Piloot Bufka duwde de gashandels naar het maximum om zo snel mogelijk naar huis te vliegen. Hij draaide af richting de Noord Hollandse kust om zo de oversteek naar de basis te maken. De bemanning wist dat er nog een gevaar was, namelijk de Duitse nachtjagers die gestationeerd waren op het vliegveld Bergen bij Alkmaar en op het vliegveld van Leeuwarden. En het gevaar kwam. Vanaf vliegveld Bergen was inmiddels een Duitse nachtjager opgeste gen. Het was de Messerschmitt ME 110 „Casar-Marie" met aan de stuurknuppel de 22-jarige luitenant Prinz Egmont zur Lippe-Weissenfeld, een Oostenrijkse prins, en Josef Renette was marconist en boordschutter. De Messerschmitt ME 110 had twee vloeistof gekoelde motoren van Daimler-Benz met een vermogen van elk 1.100 pk.; de bewapening bestond uit twee kanon nen van 20 mm. en vier mitrailleurs in de neus. In het achterste gedeelte van de cockpit waren twee beweeg bare mitrailleurs aangebracht voor de verdediging naar achteren. Een Vickers Wellington stort neer in de Kostverlorenpolder in de nacht van 22 op 23 juni 1941 om 2.13 uur. Inde loop van het eerste oorlogsjaar begon de luchtoorlog tegen Nazi-Duitsland grotere vormen aan te nemen. Grote steden in Duitsland werden het doelwit van zwa re bombardementen die door de Royal Air Force werden uitgevoerd De RAF nam de nachtbombarde menten voor haar rekening en de Amerikanen de dagvluch ten. 's Nachts was het zeer risicovol doordat de Duit sers een enorm arsenaal aan luchtafweer hadden opgesteld. Dit noemde men Flak. Dat was een afkorting van het Duitse woord voor luchtafweergeschut: Fliegerabwehrkanone. Ter ondersteuning hadden de nazi's een sterke lucht vloot van jagers, zoals Messerschmitts, Fokke Wulfs en Heinkels. In de lucht waren de Duitsers heer en meester en daarom viel de RAF de Duitse zware industrie aan. In juni 1941 had de RAF een luchtaanval gepland op Hamburg en Bremen. Tijdens de „briefing" besprak men de opdracht om de havens en de industrie aldaar te vernietigen. Dat het geen eenvoudige klus was, wisten de bemanningen van de bommenwerpers maar al te goed. Op 22 juni 1941 moest het gebeuren. 's Avonds vertrokken tientallen bommenwerpers van hun Engelse basis East Wretham om in Duitsland hun doelen te gaan bestoken. Onder de luchtvloot van de RAF was ook een Tsjechisch squadron actief. Een van de vliegtuigen was de Vickers Wellington T 2990 met een zeskoppige bemanning, te weten sergeant F. Bufka, Jan Hejna, Vilem Konstacky, Alois Rozum, Leonhard Smercek en Karel Valach. Dit type vliegtuig was voor die tijd een zeer goed en betrouwbaar toestel. Het was ook zwaar bewapend. Hieronder volgen enkele technische gegevens van het toestel. Fabrikant: Vickers; de lengte: 19,68 meter; de hoogte: 5,17 meter; gewicht leeg: 11.940 kg.; gewicht geladen: 16.556 kg.; 2 motoren vloeistof gekoeld met elk een vermogen van 1675 pk.; snelheid geladen maximaal 410 km. per uur; bereik 3.540 km.; bomlading: 2.014 kg.; 6 bemanningsleden, te weten: een piloot, een radio-ope rator, een waarnemer en drie boordschutters.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

't Is mooi weest - 't Veld, Zijdewind | 2006 | | pagina 24