2L o O wezen. We vervoerden van alles: groenten van de veilingen Broek op Langedijk, Noord-Scharwoude Warmenhuizen en Avenhorn voor de kooplui voor export Amsterdam en Rotterdam. Groenten naar de steden Amsterdam - Haarlem - Leiden - Den Haag - Delft - Rotterdam en terug veel graan voor de veevoerbedrijven in Noord-Holland: Assendelft - Knollendam - Wormer- veer - Koog aan de Zaan - Monnickendam - Kwadijk Purmerend - Beets - Alkmaar - Koedijk - De Stolpen - Oudesluis en Noord-Scharwoude. Steenkool voor de gasfabriek van Noord-Scharwoude en veel hout voor de firma's Eecen in Oudkarspel en Conijn in Alkmaar. 's Zomers was het rustig. Dan ging het schip op de helling om te worden geschilderd. We gingen dan te aardappel- rooien bij broer Nic, waar ik dan in de kost was. Augus tus 1946 konden we met aardappelen naar Duisburg in Duitsland. In het begin was daar niet veel belangstelling voor, zo ver de Rijn op was nog nooit iemand geweest. Ik zei tegen neef Jan laten wij gaan. Je wist wel niet hoeveel kosten je zou maken, maar dat geeft niet dan beschouwen we het als een vakantiereis. Toen we gin gen laden kwamen er meer schippers die meegingen. We gingen met zes Langedijkers en twee schepen van 80 ton, neef Dirk met de Margaretha en de gebroeders Hopman van het Verlaat. We bevrachtten f 9,- per ton, dus dat was voor mij f 360,-. We voeren heen 4 km per uur, maar terug 18 km. De bruggen over de Rijn waren allemaal kapot. Om er doorheen te komen kregen we hulp van een sleepboot. Ik voer heen en terug op een vat olie van f 28,-. Het havengeld in Duisburg was DM 5,-. Dat waren dusbeste reizen. In 1947 ben ik twee keer naar Duitsland geweest. 1946 1949 In de herfst gingen we om aardappelen naar Scherpe- nisse Zeeland voor P. Boer uit Naarden-Bussum. Tijdens de wintermaanden vervoerden we groenten naar de steden. Januari 1947 moest ik in Dordrecht zware houten balken laden, zo uit het water. Toen ze opgela den waren, begon het te vriezen. Ik wist nog in Leiden te komen. Daar werd ik langszij van een schipper uit Alkmaar vastgemaakt en ik heb daar 2% maand gelegen. Pas 24 maart kon ik lossen bij Eecen. Januari 1947 ging ik met broer Dirk en Nic in de koolhandel, omdat de kooplui in staking gingen. Waarom ze staakten weet ik niet meer, maar die wintermaanden hadden wij werk. Rein Boot van Tolke was onze vrachtrijder op Amsterdam. Na de winter gingen we weer varen. BEWARING DER SCHEEPSBEWIJZEN Blijkens overschrijving te et e*A op den ./2se&\ *^c e<r-ic>£t/éCj-T. deel V:.. nummer <9 is net schip c/ w. c& ae^-\ /yrto /Au/™ »nx brandnummer Cf <9 "rioebehoorende aan ;den - - bij akte verleden voor notaris den bij onderhandsche akte d.dt. s/fUe/ TE sy-r~ï O. CtA. Kennisgevi i^Bt;-, volge artikel 30, lid 2, van het K - Besluit van 28 Decem ber 1925, Staatsblad no. 518 (1 S art. 21). -ingebracht verkocht aan toebedeeld tron O-OA -den DE B (et Schepen no. 15 (/tC) 1942 - 9881 - K 983 Notarieel verkoopdocument uit 1952.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

't Is mooi weest - 't Veld, Zijdewind | 2006 | | pagina 19