2L o O
wezen. We vervoerden van alles: groenten van de
veilingen Broek op Langedijk, Noord-Scharwoude
Warmenhuizen en Avenhorn voor de kooplui voor export
Amsterdam en Rotterdam. Groenten naar de steden
Amsterdam - Haarlem - Leiden - Den Haag - Delft -
Rotterdam en terug veel graan voor de veevoerbedrijven
in Noord-Holland: Assendelft - Knollendam - Wormer-
veer - Koog aan de Zaan - Monnickendam - Kwadijk
Purmerend - Beets - Alkmaar - Koedijk - De Stolpen
- Oudesluis en Noord-Scharwoude. Steenkool voor de
gasfabriek van Noord-Scharwoude en veel hout voor
de firma's Eecen in Oudkarspel en Conijn in Alkmaar. 's
Zomers was het rustig. Dan ging het schip op de helling
om te worden geschilderd. We gingen dan te aardappel-
rooien bij broer Nic, waar ik dan in de kost was. Augus
tus 1946 konden we met aardappelen naar Duisburg in
Duitsland. In het begin was daar niet veel belangstelling
voor, zo ver de Rijn op was nog nooit iemand geweest.
Ik zei tegen neef Jan laten wij gaan. Je wist wel niet
hoeveel kosten je zou maken, maar dat geeft niet dan
beschouwen we het als een vakantiereis. Toen we gin
gen laden kwamen er meer schippers die meegingen.
We gingen met zes Langedijkers en twee schepen van
80 ton, neef Dirk met de Margaretha en de gebroeders
Hopman van het Verlaat.
We bevrachtten f 9,- per ton, dus dat was voor mij
f 360,-. We voeren heen 4 km per uur, maar terug 18
km. De bruggen over de Rijn waren allemaal kapot.
Om er doorheen te komen kregen we hulp van een
sleepboot. Ik voer heen en terug op een vat olie van
f 28,-. Het havengeld in Duisburg was DM 5,-. Dat
waren dusbeste reizen. In 1947 ben ik twee keer naar
Duitsland geweest.
1946 1949
In de herfst gingen we om aardappelen naar Scherpe-
nisse Zeeland voor P. Boer uit Naarden-Bussum.
Tijdens de wintermaanden vervoerden we groenten naar
de steden. Januari 1947 moest ik in Dordrecht zware
houten balken laden, zo uit het water. Toen ze opgela
den waren, begon het te vriezen. Ik wist nog in Leiden
te komen. Daar werd ik langszij van een schipper uit
Alkmaar vastgemaakt en ik heb daar 2% maand
gelegen. Pas 24 maart kon ik lossen bij Eecen.
Januari 1947 ging ik met broer Dirk en Nic in de
koolhandel, omdat de kooplui in staking gingen.
Waarom ze staakten weet ik niet meer, maar die
wintermaanden hadden wij werk. Rein Boot van Tolke
was onze vrachtrijder op Amsterdam. Na de winter
gingen we weer varen.
BEWARING
DER SCHEEPSBEWIJZEN
Blijkens overschrijving te et e*A
op den ./2se&\ *^c e<r-ic>£t/éCj-T. deel V:..
nummer <9 is net schip c/ w. c& ae^-\
/yrto /Au/™ »nx brandnummer Cf <9 "rioebehoorende aan
;den - -
bij akte verleden voor notaris
den bij onderhandsche
akte d.dt.
s/fUe/
TE
sy-r~ï O. CtA.
Kennisgevi i^Bt;-, volge artikel 30, lid 2,
van het K - Besluit van 28 Decem
ber 1925, Staatsblad no. 518 (1 S art. 21).
-ingebracht
verkocht aan
toebedeeld tron
O-OA -den
DE B
(et
Schepen no. 15
(/tC) 1942 - 9881 - K 983
Notarieel verkoopdocument uit 1952.