Johannes Jacobus Droog, beurtvaartschipper Het fouragebedrijf van de familie Droog bestaat inmiddels bijna honderd jaar. Met de wetenschap dat hij zijn memoires zo nu en dan aan het papier toevertrouwt, werd het tijd eens op visite te gaan bij Jan Droog. Dat er echter van het bedrijf (nog) niets was beschreven, verbaasde mij enigszins. Wel kwam een jeugd- en zijn complete beurtvaartgeschiedenis op tafel. Met het oog op het komende bedrijfsjubileum laten wij u graag kennisnemen van de jonge jaren en het avontuurlijke schippersleven van Jan Droog. jjiïT j - - -«ruw, -■ c De dramatische gevolgen van de dat de gereformeerde kerk moest Op 17 april 1945 zetten de Duitsers de Wierin- germeer onder water. Bij Kreileroord aan de IJs- sel-meerdijk werd op twee plaatsen de dijk opgebla zen en na twee etmalen was er ruim 700 miljoen liter water de polder inge stroomd en stonden de huizen tot aan de dakgoot onder water. Er werd hulp gevraagd aan schippers om wat er nog te red den was uit de huizen te halen. Wij hebben de hele zomer met de Margaretha gevaren om spullen uit de huizen en schuren te halen; later ook de dakpannen van de huizen en boerderijen omdat door de harde wind de meeste huizen instortten. Wij hebben ook water en levensmiddelen naar de Terp in Wieringerwerf gebracht. Daar zaten ook nog mensen op die gevlucht waren voor het water. Ook zijn we met journalisten de polder in geweest om foto's te maken van de ramp. In de gereformeerde kerk van Middenmeer voer ik met een roeiboot de kerk bin nen naar de preekstoel. Het was doods werk alle dagen pannen van de daken halen en in Kolhorn op de wal zetten. In de schipperskrant De Schuttevaer vroeg Han Kreijger uit Haarlem een knecht om fruit te varen van Goes in Zeeland naar Haarlem op een van de vijf Koop handels. Ik naar Haarlem en werd aangenomen om te varen met schipper Wim Jansen uit Rotterdam. Ook ging ik wel eens mee met een vrachtwagen van Kreijger om fruit te halen uit Tiel of Geldermalsen, of ik moest melkvaren van Lutjewinkel naar de Sierkan in Haarlem. November 1945 kregen we pech met de motor en was het fruitvervoer gedaan. Ik lag met de Koophandel in Capelle aan de IJsel bij de machinefabriek van Deutz maar er werd niets gedaan. Toen ben ik in Rotterdam gaan informeren voor werk, bij scheepvaartkantoor Damco. Ik kon zo aan de slag op een sleepschip van -i'-" overstroming hebben er voor gezorgd worden gesloopt. Damco die in IJssel- monde lag. De eerste reis ging naar Gen- nip in Limburg. Daar vandaan gingen we leeg naar Stein om kolen te laden voor Leiden. In Stein kwam neef Jan nog langs die voor ome Jacob met een vracht kool naar Maastricht ging; we hebben toen nog wat kool om steenkool geruild. Na Leiden hebben we wol geladen voor Til burg, weer terug naar Rotterdam om een vracht hout te laden voor Middelburg, weer terug naar Rotterdam. Daar ben ik afgestapt, het was te eentonig varen: altijd wachten op een sleepboot. Met de schipper kon ik het goed hebben en ook met zijn zuster. We gingen samen de wal op in Tilburg en Capelle aan de IJssel om te dansen. In mei was ik bij broer Dirk op Langedijk en die vertelde dat De Lichtstraal van ome Jacob Droog te koop was. Hij stelde voor om het schip te kopen en zo is dat ook gebeurd. Het schip was 41 ton en er stond een 15-PK Bronsmotor in. Ik kocht de boot voor 10.000,- gulden. Ik werd lid van de Schippersvereniging Beurtbe-vrach- ting te Langedijk en omstreken (V.B.B.V). We voeren toen met 31 leden van V.B.B.V., plus twee niet-leden, Jan en Jac Arends en Cees van Schoorl met drie Langedijkers en een schip van 100 ton. Dan nog vijf beurtschippers op Amsterdam Haarlem Leiden Den Haag en Rotterdam en zeven eigenhandelschippers die naar Haarlem voeren, J. Keizer, Aldert Kamp, gebroe ders Plugboer en gebroeders Kliffen op Utrecht, Arend Kamp op Ouderkerk aan de Amstel en Abcoude en Jan Kamp op Alphen aan de Rijn en Bodegraven. Teun Paarlberg ook op Alphen en Gouda. Dat waren in totaal 48 Langedijkers, daar moest wel vracht voor

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

't Is mooi weest - 't Veld, Zijdewind | 2006 | | pagina 18