Rijdersstraat/Provincialeweg, Frans Jong Sr, die langs
het tracé ook een stukje had liggen en de gebroeders
Bakker, rond het huisje aan de Provincialeweg, dat nu
door Ruud Stroet wordt bewoond.
Rond de aanleg van de Provincialeweg bij De Weel ter
hoogte van de woning van Jan Bakker de oudere (zo
noemden de ambtenaren hem) is er nogal gesteggeld
over de juiste loop van de Provincialeweg. Een en
ander wordt duidelijk, als je de situatietekening ziet en
de inzet was vermoedelijk om een stuk weg van De
Weel te behouden.
Het volgende relaas staat te lezen
„Jan Bakker de oudere verzoekt om wijziging van het
tracee. De consequentie daarvan zou wezen, dat de
weg, die thans recht loopt, ter plaatse een S bocht zou
verkrijgen, komende uit de richting Harenkarspel,
eerst naar rechts en daarna naar links. Bovendien zou
dientengevolge het perceel ter hoogte van deze bocht
geheel versneden worden. Bakker zelf zou voorts door
deze omlegging geheel niet zijn gebaat, aangezien de
door hem bedoelde woning, welke thans gespaard
blijft, bij den door hem voorgestelde opzet binnen de
voor de weg benodigde grondstrook zou komen te
liggen, welke evenals het vorige tracee bijna 30 meter
breedte zou verkrijgen en derhalve zou moeten worden
geruimd. Het volgen van de door Bakker Sr verdedigde
oplossing moet dan ook ten stelligste worden ontra
den"
De heer Bakker wilde het tracé dus ten oosten van zijn
woning laten lopen en dan kon een stuk bestaande
weg van De Weel behouden. Blijkbaar wilde Bakker
zich door de provincie uit laten kopen en wellicht
ergens anders een huis bouwen. Dit ging niet door en
we kennen allemaal nog de situatie, dat je recht
tegenover de woning van Ruud Stroet zo De Weel in
kon draaien. Met de laatste renovatie van het kruispunt
in 1990 werd de thans bestaande parallelweg aange
legd.
Niettemin startten de werkzaamheden in 1934 nadat
het tracé definitief was vastgelegd en in dat jaar
werden ook de kunstwerken, te weten de funderingen
en bruggen over de waterlopen, aangelegd.
Aannemer van het maken van de aarden baan van
Niedorper Verlaat naar Schagen was aannemings
bedrijf De Moei en Hermes uit Alkmaar. Het tracé
richting Hoorn werd pas in 1937 aangelegd door N.V.
P. Daalder, aannemersbedrijf te Alkmaar. Dit bedrijf
bestaat nog steeds.
Ook rond dit tracé had de provincie veel te verhap
stukken met grondeigenaren in Heerhugowaard.
In de Schager Courant van 20 maart 1934 wordt
melding gemaakt van een verslag van het polder
bestuur van de banne Schagen. Er is sprake van een
overeenkomst met de provincie inzake den aanleg van
„den nieuwen provincialen" weg. Aan de hand van
kaarten wordt toegelicht, welke ruiling van water etc.
zal plaatsvinden, welke ruiling is gebaseerd op een
vergoeding van 2 cent per m2.