Provincialeweg N 241 Hoom-Schagen.
Zo kennen we nu de Provincialeweg vanuit onze dorpen't Veld en Zijdewind, als we richting Verlaat
rijden. Als we de cover van dit nummer bekijken, dan zien wij daar een soort pad dat in geen enkel
opzicht lijkt op de tweebaans Provincialeweg, zoals wij die nu berijden met onze auto's. Tijden veranderen
snel. Met de opkomst van de auto diende de overheid - lees hier de provincie - te zorgen voor een
aangepast wegennet. Dit artikel wil iets duidelijk maken waarom en hoe en wanneer deze Provincialeweg
tot stand kwam.
In 1924 stelt E. Luden (CHU) in de vergadering van de
Provinciale Staten van Noord-Holland dat er in Noord
Holland geen fatsoenlijke weg te bekennen is, uitge
zonderd 1 of 1,5 kilometer in het gebied rond Bussum,
de Kalverstraat te Amsterdam en enkele andere stads
wegen.
Dit leidt tot een integraal wegennetplan van hoofd
ingenieur-directeur Ir. C.J.A. Reigersman in 1924 dat
voorzag in 322 kilometer wegen; 200 kilometer boven
het IJ en 122 kilometer beneden het IJ. De thans
genoemde N 241Hoorn-Schagen heette bij de provin
cie toen Schagen-Alkmaar. Totale kosten van die 322
kilometer f 18.600.000,-.
In 1926 begon men met de eerste voorbereidingen voor
dit uitgebreide wegennet. Wij zullen ons hier verder
beperken tot het gedeelte Veriaat-Schagen.
Het eerste document inzake de weg Schagen-
Niedorper Verlaat is een schrijven van de provincie aan
de heer J. Buisman te Oude Niedorp waarin het gaat
om de kosten van het bekendmaken van de stukken
inzake de onteigeningswet. De heer Buisman diende
deze stukken in de Schager Courant te plaatsen. Ook
in de jaren dertig was onteigening een moeilijk proces.
Het staatje op pagina 26 laat zien dat vanaf 1931 tot
1941 deze procedure liep.
Betrokkenen die grond aan de provincie verkochten,
waren Jan Pepping, caféhouder op de hoek
O ITO ATI EL
de. vtrlHi K
Tracé van de Provincialeweg Veriaat-Schagen volgens de tekening uit 1932. De slinger door De Weel is niet gerealiseerd. Om De Weel
te sparen is de Provincialeweg er rechtuit langs gelegd. Op deze tekening zijn naast de in 1865 aangelegde spoorlijn nog de haltes van
Zijdewind en Dirkshorn bij de Middenweg te zien. Ook de aftakking van de lijn naar de veiling van Noord Scharwoude is hog in tact.