INGEZONDEN. -45- 'Wa O geweest?'. Is uw berigt uit Nieuwe-Niedorp, dat „kerkvoogden meenen, dat een naauwkeurig onderzoek van het gebouw (de oude kerk) door een bekwamen, practischen bouwkundige de overtuiging zal schenken, dat hun besluit tot sloopiug op redelijke gronden steunt," juist, dan ben ik zeer benieuwd te welen, welk bouwkundige een ander advies zal durven uitbrengen dan de Rijksadviseur P. J. H. Cuypers. Is dit niet een bekwaam en practisch bouwkundige bij uitnemendheid, de man, wiens naam over onze grenzen klinkt en die geroepen wordt om de voornaamste oude kerken van Duitschland, te Mainz, te Worms, te Spiers, te restaurecren? Wie zal men hem tegenover stelleneen opzigter van waterstaatswerken misschien Dat kerkvoogden zich toch bedenken en geen dwaas figuur maken, zij kunnen voor hunne beschikbare gelden de oude, fraaije kerk weder herstellen, misschien voor langer jaren dan het gewenschte nieuwe gebouw zal duren. Als zij de verzekering van den heer Cuypers niet vertrouwen, zijn zij inderdaad te beklagen. B. 1853 voor de Sint-Martinuskerk gold, vertoonde het gebouw en het interieur alle kenmerken die verwijzen naar de katholieke liturgie. De rooms-katholieke erediensten waren luisterrijk, ceremonieel, zelfs flamboyant van karakter. Vergeleken met de gereformeerde diensten staken ze in schril contrast af. Zo was Pieter Dirksz pastoor in het gewijde huis Gods (domus dei) en een dag later dominee in het huis van samenkomst (domus ecclesia). Van de pracht en praal naar de eenvoud. In de gereformeerde kerk was alleen plaats voor prediking van het woord Gods, de sacramenten beperkten zich tot de doop en het avondmaal. Hoewel de kerk tijdens de Beeldenstorm gespaard is gebleven, heeft het interieur van de Martinuskerk toch een metamorfose ondergaan. Op grond van wat er in de omgeving plaatsvond mag men aannemen dat binnen in de kerk aanpassingen zijn gedaan. Onder andere het altaar en religieuze beelden werden verwijderd. Geschilderde bijbelse afbeeldingen werden met witkalk onzichtbaar gemaakt. Na de Reformatie moesten de katholieken drie eeuwen lang hun geloof in het geniep belijden in de zogenaamde schuilkerken. In de Franse tijd (1795-1813) vond er een omwenteling plaats. Kerk en staat werden van elkaar gescheiden. Andersdenkenden mochten in beperkte vrijheid hun geloof belijden. De volledige vrijheid van godsdienstuitoefening kwam door het toedoen van de liberalen die in 1848 de grondwetsherziening wisten te bewerkstelligen. Een van de wijzigingen was dat de koning geen invloed meer had op de besluiten van de kerk. Dit maakte het mogelijk dat paus Pius IX in 1853 de bisschoppelijke hiërachie kon herstellen. In ons land werden bisdommen in ere hersteld. Dit ontlokte een storm van anti-paapse volkswoede De protestanten richtten de Aprilbeweging op om een vuist te maken 6 7 tegen het naderende onheil Zij vonden de rooms-katholieke emancipatie een bedreiging voor de nationale identiteit as de Tachtigjarige Oorlog dan voor niets Ingezonden brief van B. in de Heldersche en Nieuwed ieper Courant van 15 augustus 1875 meneer B in 1875 niet verklaard (zie inzet). Het bovenstaande bezorgdheid te kunnen duiden. M eneer B liet met zijn ingezon In september hield men zelfs rekening met een staatsgreep, met als inzet 'Geef onze oude grondwet terug en men eiste dat de Protestante kerk het monopolie van staatskerk terug kreeg. De dreiging van een burgeroor log werd weggeno men, maar de geest was uit de fles, een gepolariseerde sa menleving was het gevolg. H i ermee is de bezorgdheid van is het decor om zijn den brief zien dat hij isto risch Niedorp, info rm atie blad 201 9 nr. 2

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Informatieblad stichting Historisch Niedorp | 2019 | | pagina 45