-28- Pas in een later stadium zou de bekisting zijn verwijderd, noch in W inkel, noch in Medemblik, maar bij Castricum. Om het verslag van het internet even letterlijk over te nemen: Wegens dreigend oorlogsgeweld werd De Nachtwacht in september 1939 overgebracht naar het kasteel Radboud in Medemblik. Bij de evacuatie werd gebruikgemaakt van een aparte smalle doorgang die in 1934 was aangebracht in de Nachtwachtzaal om het schilderij in noodgevallen weg te halen. Na Medemblik verhuisde het doek op 12 mei 1940 naar de kunstbunker bij Castricum, in eigendom van de stad Amsterdam, waartoe het uit de lijst moest worden gehaald en ter plekke werd opgerold met de beschildering aan de buitenkant. De diameter van het opgerolde doek bedroeg 60 centimeter. Op 21 maart werd het verhuisd naar de rijkskluis bij Heemskerk en op 24 maart werd De Nachtwacht naar de kunstbunker in de Sint Pietersberg bij Maastricht overgebracht. Die 12e mei moet uiteraard een vergissing zijn. Dit zal wellicht de 12e maart zijn geweest. Het is zeer waarschijnlijk dat die zogenaamde Nachtwacht niet in de steeg van Halbersma heeft gelegen, juist omdat het bovenstaande verslag getuigt van een uit de lijst halen en oprollen van het doek bij Castricum En verder lijkt het niet erg waarschijnlijk om het verreweg belangrijkste schilderij van het museum zo achteloos achter te laten in een steeg in W inkel. Grootvader Halbersma heeft ongetwijfeld toch een in zeil verpakt schilderij in opgerolde toestand aanschouwd van een opvallende lengte. Iemand zal hem vast gezegd hebben dat hij er goed op moest passen, omdat het een Nederlands topstuk bevatte, namelijk de Nachtwacht Volgens de verhalen is die zogenaamde Nachtwacht na die onverwachte tegenslag in W inkel overgebracht naar Lutjewinkel waar geen problemen waren met een passende doorgang. Voor het Rijksmuseum was de Nachtwacht van het allergrootste belang getuige de al in 1934 aangebrachte reddingssleuf. Het enorme schilderij van de Slag bij Waterloo werd ongetwijfeld uit kunstzinnig oogpunt van wat minder belang geacht. Terwijl de Nachtwacht al tijdig moet zijn ondergebracht in de Amsterdamse kunstbunker bij Castricum talmde men nog wat in verschillende West- F riese gymlokalen, zoals bijvoorbeeld in Schagerbrug, waar toch een aantal werken van Rembrandt enige tijd verstopt werden. De hoofdreden van dit talmen lag in het feit dat de Amsterdamse kunstbunker nog niet helemaal gereed was om alle schatten op te slaan. Frans Rikhof memoreert en illustreert dit in een van de jongste Zijper Historiebladen. Het hierboven aangehaalde verslag vermeldt noch ^Vi nkel, noch Lutjewinkel en dat zegt naar mijn bescheiden mening wel iets. Waarschijnlijk zal M aarten op de naam Pieneman zijn gekomen door zich grondig te verdiepen in de naam van de boerderij Hoeve Wate rloo Zie hiervoor ons infoblad van november 2017. Niedorp, 2018 \lieuwe i sto risch N iedorp, informatie blad 2019 nr. 1

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Informatieblad stichting Historisch Niedorp | 2019 | | pagina 28