-27- De Nachtwacht in ^Winkel of toch de Slag bij Waterloo? Opgedragen aan M aarten M ooij door Jan Keuken De naam M aarten Mooij mag met ere genoemd, want ik ken niemand die zich dermate heeft gedocumenteerd voor zijn artikelen in ons blad. Als hij een naam tegenkwam van een mogelijke bron, desnoods in Maastricht, ging hij er waarschijnlijk spoorslags heen. Ik kan mezelf, wat dat betreft, een zekere gemakzucht niet ontzeggen. In een telefonisch contact met de zieke Maarten viel de naam Pieneman al binnen de kortste keren. Hij was kennelijk van plan geweest om daar eventueel een artikel aan te wijden, omdat Pieneman in 1824 een reusachtig schilderij over de Slag bij Waterloo had geproduceerd. Verreweg het grootste schilderij in het bezit van ons Rijksmuseum. Namelijk 5.67 bij 8.23 meter. Pieneman heeft zelfs buiten Amsterdam een speciaal atelier moeten laten bouwen om de veldslag op het doek te krijgen. Het schilderij toont Will em II in een tamelijk meelijwekkende positie als de lichtgewonde held van Quatre Bras, oftewel ^Vaterloo in het huidige België. W il lem I betaalde er 40.000 gulden voor en gaf het werk vervolgens cadeau aan zijn zoon. Eigenlijk was het bedoeld voor de hertog van Well ington, wat minder bekend als Arth ur Wel lesley, de onmiskenbare hoofdpersoon van het doek. Uiteindelijk belandde het in ons eigen Rijksmuseum, waar het door belangstellenden op de eerste verdieping bezichtigd kan worden. Naar mijn mening zal de Nachtwacht uit 1642, als toppunt van de Nederlandse schilderkunst, zo vroeg mogelijk in de speciale bunker in de duinen bij Castricum zijn ondergebracht! Onderweg naar de bomvrije schuilplaats in de duinen bij Castricum strandde, volgens een bekende mening in W inkel, de Nachtwacht bij het onderdak brengen in het gymlokaal bij de ulo in W inkel. Daar stonden een aantal kisten behoorlijk in de weg. Men kan zich voorstellen dat het opgerolde schilderij van Pieneman met een lengte van meer dan acht meter de hoek naar de binnendeur onmogelijk kon nemen. Vergelijken we de maten van de Nachtwacht met de S lag bij Water loo dan krijgen we de volgende maten, een hoogte van 3.63 bij een breedte van 4.38 meter. De oorspronkelijke lengtemaat van dit schilderij was iets minder dan 4.20 en de breedte 5.23 meter. Maar dat waren de veronderstelde maten van ver vóór de noodzakelijke verhuizing in 1940. M en voelde indertijd de noodzaak om het schilderij wat in te korten, omdat het tussen twee deuren moest worden opgehangen in het Paleis op de Dam. Om precies te zijn, binnen de Kleine Krijgsraad Kamer. Volgens het verslag van grootvader Halbersma lag het schilderij de Nachtwacht in opgerolde toestand in de steeg naast zijn huis, zij het voor slechts één nacht. Het regende niet, maar de rol was tegen mogelijke neerslag beschermd door het nodige zeildoek. W ie het uitgebreide verslag over de Nachtwacht naleest op het Internet, komt daar onder de eigenaardige tussentitel Provenantie (zoiets als Herkomst) een andere lezing tegen die we wellicht toch serieus moeten nemen. istorisch Niedorp, informatie blad 2019 nr. 1

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Informatieblad stichting Historisch Niedorp | 2019 | | pagina 27