-20-
r c
In 1868 werd de eerste fiets
met kettingaandrijving
van 1918 tot 1948
De geschiedenis van de fiets begint met de houten
loopfiets in 1817. D ie fiets had geen stuur en geen
rem. M en zat er in die tijd niet echt op te wachten en
het duurde tot 1866 dat men een fiets construeerde
met pedalen aan het iets vergrote voorwiel. M et
metalen banden en een gietijzeren frame moet het
langdurig fietsen op dit stuiterend transport hebben
geleid tot een losgeschudde schedel en daarom
noemden de Engelstaligen het een boneshaker
In Parijs hadden ze een nieuwe vorm van
outen loopfiets
wegverharding bedacht, die gelijkmatiger was, en daar kwam de fiets beter tot zijn
recht. Toen er kogellagers werden bedacht en vaste rubberbanden werd het fietsen een
minder schokkende ervaring.
De pedalen waren direct aan het wiel
bevestigd en daardoor hadden trapas en wiel
dezelfde rotatiesnelheid. Om bij deze
constructie de snelheid te verhogen moest het
voorwiel worden vergroot en dit resulteerde in
de hoge bi, zonder enige twijfel de
gevaarlijkste massa-geproduceerde fiets.
Op de foto hieronder: als je
bi, dan kwam je zo terecht.
het afgaan van een helling
leggen, dan had je kans dat j
iets te snel remde op de hoge
Daarom werd geadviseerd bij
om de benen op het stuur te
e op je benen terecht kwam.
gebouwd en in 1885
verscheen de fiets die
eigenlijk niet veel meer
verschilt met een
tegenwoordige stadsfiets. H
toen er in
N.Niedorp
laurits Visser, gefotografeerd
door Jacob Oudes
et comfort werd nog beter
luchtbanden kwamen.
hoogleraar
polderbema
De 'boneshaker'
werd in landbouwwerktui
ling in W ageningen.
g
Op de foto van
Jacob Oudes staat
M aurits Visser
afgebeeld, die
en, afwatering en
Veel vervoer ging vroeger over het water. Het is dan ook niet zo vreemd dat men de
mogelijkheden van een waterfiets uitprobeerde. In 1870 werd een waterfiets
geconstrueerd met pedalen op een soort scheprad, gemonteerd op een soort catamaran.
i sto risch N iedorp, informatie
blad 2019 nr. 1