-20- r c In 1868 werd de eerste fiets met kettingaandrijving van 1918 tot 1948 De geschiedenis van de fiets begint met de houten loopfiets in 1817. D ie fiets had geen stuur en geen rem. M en zat er in die tijd niet echt op te wachten en het duurde tot 1866 dat men een fiets construeerde met pedalen aan het iets vergrote voorwiel. M et metalen banden en een gietijzeren frame moet het langdurig fietsen op dit stuiterend transport hebben geleid tot een losgeschudde schedel en daarom noemden de Engelstaligen het een boneshaker In Parijs hadden ze een nieuwe vorm van outen loopfiets wegverharding bedacht, die gelijkmatiger was, en daar kwam de fiets beter tot zijn recht. Toen er kogellagers werden bedacht en vaste rubberbanden werd het fietsen een minder schokkende ervaring. De pedalen waren direct aan het wiel bevestigd en daardoor hadden trapas en wiel dezelfde rotatiesnelheid. Om bij deze constructie de snelheid te verhogen moest het voorwiel worden vergroot en dit resulteerde in de hoge bi, zonder enige twijfel de gevaarlijkste massa-geproduceerde fiets. Op de foto hieronder: als je bi, dan kwam je zo terecht. het afgaan van een helling leggen, dan had je kans dat j iets te snel remde op de hoge Daarom werd geadviseerd bij om de benen op het stuur te e op je benen terecht kwam. gebouwd en in 1885 verscheen de fiets die eigenlijk niet veel meer verschilt met een tegenwoordige stadsfiets. H toen er in N.Niedorp laurits Visser, gefotografeerd door Jacob Oudes et comfort werd nog beter luchtbanden kwamen. hoogleraar polderbema De 'boneshaker' werd in landbouwwerktui ling in W ageningen. g Op de foto van Jacob Oudes staat M aurits Visser afgebeeld, die en, afwatering en Veel vervoer ging vroeger over het water. Het is dan ook niet zo vreemd dat men de mogelijkheden van een waterfiets uitprobeerde. In 1870 werd een waterfiets geconstrueerd met pedalen op een soort scheprad, gemonteerd op een soort catamaran. i sto risch N iedorp, informatie blad 2019 nr. 1

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Informatieblad stichting Historisch Niedorp | 2019 | | pagina 20