-42- langs. Ogenschijnlijk niets met Schermerhorn te maken maar als je toch bezig bent. dominee Hij vond Schermerhorn geweldig. Geen hoogdravende taal. Voor de buitenwereld waren we boeren, voor Schermerhorn waren we mensen! Z o krijg ik steeds meer indruk van deze unieke man. Koffie bij mijn vrienden Ik besluit even te pauzeren en ga bij mijn vriend Jan Peetoom en Marianne Eelsing Zijn opa en oma stonden op de lijst van links-extremistische personen van het CID Even praten onder een broodje. Jan vertelde dat hij voor het Hoogheemraadschap werkte en dat hij in Opperdoes iets moest doen rond Koninginnedag. Hij kreeg het hele Oranje-comité over zich heen. Dat kennen we in Nieuwe Niedorp niet. G rappig, het was de dag, dat ik met Jan sprak, Koningsdag. Ik had Anneke Arts gebeld. Kan ik wel langs komen want het is Koningsdag. 1 'M aak je geen zorgen Niko, dat leeft hier niet. En inderdaad. Waar ik langs Oudkarspel reed en waar er gevlagd en gefeest werd, was de Nierupper Dorpsstraat verlaten en stil. Ik praat ook met Marianne Eelsing onder de koffie. Zij heeft de vrijdenker, vluchteling en fotograaf Arpad M oldovan nog verpleegd. Die werd door sommigen wantrouwend bekeken. Ze vond het een waanzinnig inspirerende man. Zo geven de geheimen van de Schermerhorn-aanhangers zich langzaamaan prijs. Op naar Texel, in de voetsporen van I lenk Blanken Ik besluit met Jan Peetoom op reis te gaan naar Texel naar Fritjof Blanken en M erie Peetoom, zijn oom en tante en voormalige buren aan de Westerweg (witte boerderij). Fritjof is de zoon van de anarchistische timmerman Henk Blanken. M erie Peetoom is de dochter van Jantje Fijnheer en Nicolaas Peetoom. (Beiden werden door de toenmalige inlichtendienst als links-radicaal in de gaten gehouden.) Ik ontmoet in Den Burg ook tante Zus de zus van Merie. In dat gesprek word ik gevangen door het beeld van die tijd, hun jeugd. Zij waren aanhangers van de beweging die in de slipstream, zoals we dat nu noemen, van Schermerhorn zat. Zij komen zelf uit de jaren 20 en Schermerhorn vertrok van het dorp in 1929. Ik hoorde van hen het verhaal van Jan Bakker. Kennen we Jan Bakker, de oude badmeester uit Oude Niedorp nog? Jan Bakker was dienstweigeraar en dat was in die tijd nogal wat. Dat betekende gewoon twee jaar opsluiting. In Veenhuizen of fort Beemster. Jan werd als jonge knaap opgepakt. Hij weigerde dienst, was een zogenaamde vrije socialist en wilde geen belasting betalen. Hij was tegen de vijf K's: Kroeg, K rijgsmacht, Koningshuis, Kapitaal, Kerk (hoewel pro Schermerhorn). Jan werd door twee agenten opgehaald. Door de Langestraat in Alkmaar werd hij naar de gevangenis gebracht. Hij liep daar tussen die agenten gewoon keihard de Internationale te zingen! Fritjof was geïnspireerd door Jan Bakker en weigerde dienst. Het wordt me meer en meer duidelijk hoe deze brede maatschappelijk beweging gedragen werd door moedige en principiële mensen. Op het dorp werd in de doopsgezinde kerk door dominee Franken Liefering dienstweigeringscursussen gegeven, vertelde Fritjof me. Hij volgde deze. i sto risch N iedorp, informatie blad 2018 nr. 1

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Informatieblad stichting Historisch Niedorp | 2018 | | pagina 42