-33-
De
De tw eede demonstratiedag
Op de tweede dag was de bovenkant van het veld vrij sterk bevroren en was het droog
weer met zon. Direct nadat de Fordson vanaf station Schagen in de Groetpolder was
aangekomen, werd de machine op het gestoppelde veld aan het werk gezet met de
eenscharige ploeg en bleek daarmee een voldoende diepe voor te kunnen ploegen.
Maar de resultaten van de Fordson konden niet goed met die van de andere machines
vergeleken worden, omdat de omstandigheden niet gelijk waren. De ploegw eerstand
was woensdag bijvoorbeeld groter, de tweescharige ploeg kon slechts met moeite door
het klaverland getrokken worden, als de ploeg op een diepte van 18 cm was afgesteld.
Ook hier waren de omstandigheden zeer verschillend van die van de vorige dag,
doordat de bodem niet glibberig meer was, maar bevroren, terwijl anderzijds de
weerstand tegen de ploeg belangrijk groter was.
Uit de resultaten van de krachtmeters bleek dat alle trekkers op de bevroren grond
belangrijk meer kracht konden uitoefenen. Als de trekkers tot aan hun maximale
prestatie werden gedwongen, bleek op de eerste dag de trekkracht voor alle machines
ongeveer 800 kg en op de tweede dag ongeveer 1000 kg. D at de trekkracht op de
eerste dag bijna 200 kg lager lag, moet worden geweten aan het feit dat de wielen toen
bij een zekere tegenstand op de losse grond begonnen te glijden en te malen, terwijl op
de tweede dag de bevroren grond meer weerstand bood. Alleen de Austin kon de
eerste dag een nog grotere kracht uitoefenen dan alle andere trekkers, omdat deze met
twee wielen in de voor liep en daardoor veel grotere weerstand ondervond.
Dat de trekkracht van de
machines op de tweede dag
belangrijk groter was dan op de
eerste dag, was zonder twijfel te
wijten aan de bevroren korst en
wellicht aan het vasttreden door
de toeschouwers van de vorige
dag en van het over de niet
geploegde velden heen en weer
rijden van sommige trekkers.
beproeving heeft de
De Ru
mely tracto r
commissie op de tweede dag
vooral geleerd dat voor het
ploegen van twee voren van 25
cm diep een vermogen van 30 a
35 pk zeker geen overbodige
luxe is. M otoren met een laag toerental zijn uit oogpunt van slijtage te verkiezen boven
die met een hoog toerental. Daar staat tegenover dat laagtoerentalmotoren veel
zwaarder zijn en op een zwaar onderstel staan, waardoor zo n machine veel duurder
wordt.
Het was de commissie ook duidelijk geworden dat viercilinder motoren te verkiezen
waren boven tweecilinders. De trekkers met tweecilinders stonden voortdurend op de
grond te beven en te trillen en deelden de beweging zo sterk aan de grond mee, dat het
op enige afstand nog goed was waar te nemen.
Uit oogpunt van kosten verdient de petroleummotor de voorkeur boven
isto risch Niedorp, info r m atie
blad 2018 nr. 1