We hebben het hier over het begin van de 16e eeuw, bijna vijfhonderd jaar geleden.
In die tijd hadden velen genoeg van het allesoverheersend katholicisme dat al eeuwen
lang het gewone leven in Europa bepaald had en volledig in zijn ban hield. Van ieders
geboorte tot aan de sterfdag.
Van vervloekt volk tot fine fleur
door Jan Keuken
Wie in de Duitse stad Münster een wandeling maakt, komt wellicht langs de Sint-
La mbertuskerk. Wie vervolgens de ogen omhoog richt, ziet een deel van de vroegere
schande der dopersen. Aan de toren hangen drie kooien waarin in 1535 de lichamelijke
overblijfselen van een drietal behoorlijk mishandelde gestraften werden
tentoongesteld. Dat waren Jan van Leiden, Berend Krechting en Berend
Knipperdolling. Niet alleen enkele kraaiachtigen zullen zich eraan verlustigd hebben,
maar ook een groot deel van de oude bevolking van Münster, dat ondanks alles,
gewoon katholiek was gebleven (en dat ook nog eeuwen zou volhouden).
De drie kooien in de toren van de Sint Lambertuskerk van Münster
Nu is de laatmiddeleeuwse toren van de Sint-La mbertuskerk in de 19 eeuw vervangen
en deze vervanger werd vervolgens in de Tweede Wereldoorlog platgebombardeerd,
zodat we nu uiteindelijk met een vierde toren te maken hebben. M aar de
onheilspellende drie tekenen bleven min of meer dezelfde.
Meestal komt in verband met de Reformatie de naam Luther naar voren vanwege zijn
spraakmakende 95 stellingen op de deur van een kerk in Wittenberg in 1517 precies
vijf eeuwen geleden. Dat lijkt bijna een mythe geworden en het is nog maar de vraag
of het echt zo gebeurd is. En het lokale verzet begon hier en daar echt al heel wat
eerder. Er was in ons landje een groep andersdenkenden die meende dat Christus
spoedig op aarde terug zou keren. En wel met Pasen in het jaar 1534 En naar alle
waarschijnlijkheid in de Duitse stad M ünster. Er waren volgens enkele erkende
wijsneuzen onmiskenbare tekenen die daarop wezen.
I I isto risch Niedorp, informatieblad 2017 nr. 1