-41- vorstkaden gemaakt. Een daarvan, die aan de zeezijde, werd zo aangelegd, dat ze tevens diende als teen voor de te maken grote zeedijk, terwijl de andere, die aan de landzijde, als waterkering bleef dienen tussen het door grondwinning ontstane kanaal en de polder. Tussen deze twee kaden werd aan de polderzijde de grond weggehaald voor de te maken dijk. De voormalige komvormige buitenhaven van Kolhorn, gelegen buiten de oude schutsluis. Op de achtergrond rechts, de sluis naar de Wieringermeer. De Groetpolderweg Midden door de Groetpolder, vanaf Kolhorn tot aan de Geestmerambachtsluis bij Aartswoud, werd van noord naar zuid de Groetpolderweg aangelegd. Het meest noordelijke deel van deze weg volgde een oude wadgeul. Deze weg werd in tegenstelling tot die in de Waardpolder een enkele weg zonder tussenliggende tocht, omdat slechts aan de oostzijde ervan de boerderijen werden gebouwd. De boerderijen aan de westzijde werden langs de Westfriese Zeedijk gebouwd. Vanaf de Groetpolderweg kwam een verbinding met het oude land richting Winkel en richting Lutjewinkel. Behalve de aanleg van een snelweg die het zuidelijk deel van de Groetpolder isoleert van de rest van de polder en de verstoring in het noorden door het kanaal Alkmaar-Kolhorn, is aan dit wegenpatroon weinig gewijzigd. De afwatering Bij de aanleg van de Waard- en Groetpolder hadden de initiatiefnemers niet alleen rekening te houden met de haven van Kolhorn en dat hier de belangrijkste afwateringskanalen van de Schagerkogge bijeenkwamen, maar ook met de afwatering van de Niedorperkogge en die van het Geestmerambacht. De Niedorperkogge ontdeed Historisch Niedorp, informatieblad 2015 nr. 1

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Informatieblad stichting Historisch Niedorp | 2015 | | pagina 41