-41-
vorstkaden gemaakt. Een daarvan, die aan de zeezijde, werd zo aangelegd, dat ze
tevens diende als teen voor de te maken grote zeedijk, terwijl de andere, die aan de
landzijde, als waterkering bleef dienen tussen het door grondwinning ontstane kanaal
en de polder. Tussen deze twee kaden werd aan de polderzijde de grond weggehaald
voor de te maken dijk.
De voormalige komvormige buitenhaven van Kolhorn, gelegen buiten de oude schutsluis.
Op de achtergrond rechts, de sluis naar de Wieringermeer.
De Groetpolderweg
Midden door de Groetpolder, vanaf Kolhorn tot aan de Geestmerambachtsluis bij
Aartswoud, werd van noord naar zuid de Groetpolderweg aangelegd. Het meest
noordelijke deel van deze weg volgde een oude wadgeul. Deze weg werd in
tegenstelling tot die in de Waardpolder een enkele weg zonder tussenliggende tocht,
omdat slechts aan de oostzijde ervan de boerderijen werden gebouwd. De boerderijen
aan de westzijde werden langs de Westfriese Zeedijk gebouwd. Vanaf de
Groetpolderweg kwam een verbinding met het oude land richting Winkel en richting
Lutjewinkel. Behalve de aanleg van een snelweg die het zuidelijk deel van de
Groetpolder isoleert van de rest van de polder en de verstoring in het noorden door het
kanaal Alkmaar-Kolhorn, is aan dit wegenpatroon weinig gewijzigd.
De afwatering
Bij de aanleg van de Waard- en Groetpolder hadden de initiatiefnemers niet alleen
rekening te houden met de haven van Kolhorn en dat hier de belangrijkste
afwateringskanalen van de Schagerkogge bijeenkwamen, maar ook met de afwatering
van de Niedorperkogge en die van het Geestmerambacht. De Niedorperkogge ontdeed
Historisch Niedorp, informatieblad 2015 nr. 1