-34- 100 meter breed en 25 meter hoog. Het dak kreeg een dikte van 7 meter. Er zouden twaalf boten per maand worden gebouwd. Het vergde de arbeidskracht van 12.000 gevangenen, van wie 3000 uit Neuengamme. De SS'ers hadden berekend dat een gevangene het ongeveer negen maanden uit zou houden en dan zou creperen. Maar de Engelse luchtmacht heeft het gepresteerd om met een bombardement het hele bouwwerk in een mum van tijd volledig te vernietigen. Dwars door de zeven meter gewapend beton heen. Hierna werd niet opnieuw met de bouw begonnen. Hamburg heeft het intussen buitengewoon zwaar te verduren gekregen. Enigszins vergelijkbaar met Dresden aan het eind van de oorlog. Door een alles vernietigende vuurstorm werd het hele centrum in korte tijd volledig weggevaagd. Heel veel gevangenen uit Neuengamme en uit de bijkampen in de stad zelf, zijn ingezet bij het puinruimen. De oorlogsindustrie dreef voor een belangrijk deel op het werk van gevangenen. Werd men daarvoor uitgekozen dan kon men het treffen. De overlevingskansen stegen dan aanzienlijk. Zelfs in Auschwitz werden wel mensen in leven gelaten die men goed kon gebruiken bij de bouw van een enorme fabriek van Bayer. En als chemisch specialist voor de toekomstige kunstrubberfabricage. Het percentage overlevenden in Auschwitz wordt geschat op 1,75 procent, terwijl dat voor het beruchte kamp Sobibor, in zuidoost Polen, niet hoger komt dan 0,05 procent. Hitler had er persoonlijk op aangedrongen om bij de vernietiging van al die Untermenschen in belangrijke mate rekening te houden met de grote industriele belangen. Het draaide dan in eerste instantie om de oorlogsindustrie. Bedrijven die gebruik maakten van gevangenen waren talloos. Voor Volkswagen werd zelfs een eigen buitenkamp opgericht bij Fallersleben. Er was ook een kamp voor de bandenfabricage van Continental. Allerlei bekende namen komen voorbij als Philips-Valvo, Hanomag en Rheinmetall. Voor deze twee laatstgenoemde werden 500 gevangenen ingezet. Ze vervaardigden luchtafweergeschut. Een van de grootste buitenkampen was Hannover-Stocken waar accu's werden gemaakt met het nodige lood en zwavelzuur. Van enige bescherming was geen sprake. Naderhand werd dit de VARTA-fabriek genoemd. Het zou te ver voeren om alle mogelijke oorlogsindustrieen te noemen waarbij gevangenen werden ingezet. Er werden geweren en pistolen vervaardigd, vliegtuigmotoren gereviseerd, ontstekingsmechanismen in elkaar gezet, kortom alles wat men kan bedenken. Een buitengewoon hufterige kant van Neuengamme waren de onmenselijke medische experimenten waaraan jonge Joden werden blootgesteld. Aan het eind van de oorlog vond men de alsnog gedode slachtojfertjes in een kelder onder een school in Hamburg. Dit verhaal vond zijn oorsprong bij de herdenking van een enkel persoon, namelijk Simon Besseling. Misschien afgezien van Putten, blijkt dat vaak veel meer aan te spreken dan een grote groep naamloze slachtoffers. Laatst zag ik een vrachtauto uit de omgeving van Venhuizen met de naam Besseling. Vroeger had zo'n naam nauwelijks of geen betekenis voor mij. Dat bleek nu ineens behoorlijk veranderd. Men zou dit verhaal ook nog kunnen plaatsen bij het gedenken van het feit dat de Tweede Wereldoorlog voor Nederland in mei 1940 begon, dus precies 75 jaar geleden. Nieuwe Niedorp, 2015 Bronnen: Het verhaal van Simon Besseling (een gedenkboek voor de familie) Het internet Nederlanders in Neuengamme: Dr. Judith Schuyf Der Luftkrieg iiber Deutschland 1939-1945: Deutscher Taschenbuchverlag Historisch Niedorp, informatieblad 2015 nr. 1

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Informatieblad stichting Historisch Niedorp | 2015 | | pagina 34