0 -20- Voor de latere versies produceerde Bosman zelf tandwielkasten voor de as. Het ontwerp van het Bosmanmolentje met de A-Ford-as was een geniaal idee. Is dit een mening die gedeeld wordt door anderen? Het internet laat zien dat polderbesturen, molenverenigingen, natuurbeschermers en ter zake kundige werktuigkundig opgeleide 'techneuten' het Bosmanmolentje beschrijven als 'een vernuftige molen zonder franje', 'effectief in al zijn eenvoud' en 'een genoegen om naar te kijken'. Dit vernuft moet bedacht zijn aan de 'keukentafel'. Het is niet aan te nemen dat een beginnend smid, aan het begin van een zich aandienende economische crisis, een afdeling van ontwerpers en tekenaars in dienst had. VA AMS"T koSMAN/tfoLtN ITiYnoe^ Vaanstanden van het Bosmanmolentje Voer voor technici De molen kan het waterpeil beheersen voor een polder met een oppervlakte van tenminste 10 hectare. De pomp heeft een capaciteit van 500 tot 2000 liter per uur. Bij een opvoerhoogte van 0,5 meter is de capaciteit bij windkracht vier, 1800 liter per uur. Wat maakt dit molentje technisch gezien zo bijzonder? Dat is toch wel de aangepaste A-Ford-as die ervoor zorgt dat de molen automatisch werkt. Binnen de behuizing van de as bevinden zich de overbrenging onder 90 graden van de wieken naar de onderwaterpomp in de fundatie, de ondersteuning en lagering van de as op de molenmast, die vrij in het rond kan draaien en de niveauregeling. Het 'gewenste' polderpeil verloopt via de as. De vlotter stuurt gelijktijdig mechanisch de hoofdvaan en de bijvaan aan. Staat het blad van de hoofdvaan (verlengde van de as) verticaal en het blad van de bijvaan (gemonteerd haaks op de as) horizontaal dan is de molen in Historisch Niedorp, informatieblad 2015 nr. 1 (a) H<X>^ \Jac\Vs

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Informatieblad stichting Historisch Niedorp | 2015 | | pagina 20