-19-
jochie schaatste ik al op dat meertje. Na een paar dagen vriezend weer kon je daar al
gauw schaatsen. In die tijd werd het meertje door een houten molentje op niveau
gehouden. Vlak bij dat meertje is in de tweede wereldoorlog een vliegtuigbom
gevallen, niet ver van de walkant van de Ringsloot en het meertje. Er zijn toen in
Lutjewinkel en Winkel nogal wat ruiten gesneuveld van huizen. Op de plek waar de
bom viel is de schade kort daarna hersteld.'
Het polderpeil van de voormalige Weerepolder lag lager dan het niveau van het
weidemeertje. De verwachting was dat het niveau van het meertje te afhankelijk zou
zijn van de regengod Pluvius. Dus werd een bemaling wenselijk geacht. Inmiddels was
de stichting Historisch Niedorp in het bezit gekomen van een compleet Bosman
weidemolentje van een vergelijkbaar type als aan de Wirgsloot had gestaan. Na enige
tijd in opslag te hebben gestaan bij de gebroeders Kleinsma in Winkel kreeg het, na het
nodige onderhoud, zijn huidige bestemming aan de Mientweg.
Bas Bosman
Als je wat meer wilt weten over de
achtergrond van het molentje van
de stichting Historisch Niedorp, dan
kom je al gauw terecht bij Bas
Bosman, de geestelijke vader.
In 1929 moest de scheepsmachinist
Bas Bosman (1904-1992) naar een
andere baan uitzien. Hij begon een
smederij in Piershil, Hoeksewaard
Zuid-Holland. Tot die tijd werden
'onderbemalingen', bemaling van
lager gelegen stukken land in een
polder, gedaan door molentjes die
men handmatig moest bedienen.
Bosman ontwikkelde een
volautomatische molen met instel-
bare waterpeilbeheersing zonder
bijkomende hulpenergie.
A-Ford-as Bosmanmolentje molenas en pompas
Als het belangrijkste onderdeel van
zijn ontwerp gebruikte hij
'afgedankte' maar nog bruikbare
aandrijfassen (differentieel) van A-
Ford automobielen. Ford liet vijf
miljoen exemplaren van dit model
van de band rollen in Amerika. Dat
leverde genoeg achterassen op voor
Bosman om van 1929 tot 1960 zijn
molenfabricage gaande te houden. Toen de bron van deze assen in geheel West-
Europa was 'opgedroogd', ging het bedrijf over op andere modellen assen van Ford.
A-Ford-as inwendige differentieel
Historisch Niedorp, informatieblad 2015 nr. 1