-19- jochie schaatste ik al op dat meertje. Na een paar dagen vriezend weer kon je daar al gauw schaatsen. In die tijd werd het meertje door een houten molentje op niveau gehouden. Vlak bij dat meertje is in de tweede wereldoorlog een vliegtuigbom gevallen, niet ver van de walkant van de Ringsloot en het meertje. Er zijn toen in Lutjewinkel en Winkel nogal wat ruiten gesneuveld van huizen. Op de plek waar de bom viel is de schade kort daarna hersteld.' Het polderpeil van de voormalige Weerepolder lag lager dan het niveau van het weidemeertje. De verwachting was dat het niveau van het meertje te afhankelijk zou zijn van de regengod Pluvius. Dus werd een bemaling wenselijk geacht. Inmiddels was de stichting Historisch Niedorp in het bezit gekomen van een compleet Bosman weidemolentje van een vergelijkbaar type als aan de Wirgsloot had gestaan. Na enige tijd in opslag te hebben gestaan bij de gebroeders Kleinsma in Winkel kreeg het, na het nodige onderhoud, zijn huidige bestemming aan de Mientweg. Bas Bosman Als je wat meer wilt weten over de achtergrond van het molentje van de stichting Historisch Niedorp, dan kom je al gauw terecht bij Bas Bosman, de geestelijke vader. In 1929 moest de scheepsmachinist Bas Bosman (1904-1992) naar een andere baan uitzien. Hij begon een smederij in Piershil, Hoeksewaard Zuid-Holland. Tot die tijd werden 'onderbemalingen', bemaling van lager gelegen stukken land in een polder, gedaan door molentjes die men handmatig moest bedienen. Bosman ontwikkelde een volautomatische molen met instel- bare waterpeilbeheersing zonder bijkomende hulpenergie. A-Ford-as Bosmanmolentje molenas en pompas Als het belangrijkste onderdeel van zijn ontwerp gebruikte hij 'afgedankte' maar nog bruikbare aandrijfassen (differentieel) van A- Ford automobielen. Ford liet vijf miljoen exemplaren van dit model van de band rollen in Amerika. Dat leverde genoeg achterassen op voor Bosman om van 1929 tot 1960 zijn molenfabricage gaande te houden. Toen de bron van deze assen in geheel West- Europa was 'opgedroogd', ging het bedrijf over op andere modellen assen van Ford. A-Ford-as inwendige differentieel Historisch Niedorp, informatieblad 2015 nr. 1

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Informatieblad stichting Historisch Niedorp | 2015 | | pagina 19