-44-
uit. Dit was het begin van haar zeer succesvolle carriere als fotomodel. Op het
atheneum in Bergen had men er geen moeite mee om haar geregelde afwezigheid te
tolereren. Ze kon goed leren en haalde na zes jaar rustig haar einddiploma. Op het
ogenblik heeft elk modeblad in Nederland wel eens, dan wel meerdere keren, foto's
van haar opgenomen. Ook staat ze in allerlei buitenlandse bladen. Ze heeft geen enkel
probleem met onbevangen poseren, hanteert ook zelf een professionele camera met
verve en weet waar het om gaat. Het spreekt haast vanzelf dat Bart een groot schilderij
van zijn dochter heeft gemaakt. Een portret schilderen heeft voor hem even weinig
geheimen als een landschap verbeelden.
Of -om nog eens iets te noemen- een ijzeren toegangshek te construeren, met
sierstukken die door middel van 'kloppen' werden gemaakt, dus zonder daarbij een
hete bron te gebruiken. Als hij over zichzelf spreekt noemt hij sensitiviteit en intuitie
als belangrijke richtinggevers. Het nihilisme van veel kunstenaars die de oorlog
hadden meegemaakt vindt hij wel begrijpelijk, maar ook zeer eenzijdig. Volgens hem
heb je voor je kunstenaarschap niet alleen verbeelding nodig, maar ook passie,
toewijding en echte creativiteit. Je moet meerdere stijlen beheersen en zeker ook het
figuratieve. Je moet in elk geval zelf verantwoordelijkheid dragen voor alles wat je
doet. Dat heeft Bart van zijn 'vrijdenkende' ouders meegekregen.
Respect voor andere kunstenaars is voor hem vanzelfsprekend en dan worden er
enkele genoemd uit de directe omgeving: de schilder Jan Reus, de fotograaf Alewijn
Oostwoud Wijdenes en de helaas te vroeg overleden bouwer van klavecimbels,
Jacques Schroevers. Last but not least: Ger Leegwater van het steeds maar uitdijende
folly-bouwwerk, het Hollandse Kremlin.
Het Amerikaanse Online
Magazine velocetoday.com
voor Italiaanse en Franse
klassieke-auto-enthousiasten
heeft al de nodige aandacht
aan Bart besteed, met diverse
foto's in kleur. Niet alleen de
grote Bucciali, maar ook de
vroegere Toyota Crown. Net
als bij dochter Romy is er dus
de nodige buitenlandse
belangstelling en bewonde-
ring! Om verschillende
redenen heb ik dit stuk in ons
Informatieblad over Bart
geschreven. Niet alleen uit
respect, maar omdat oldtimers nu eenmaal bij de geschiedenis horen en de kundigheid
van Bart onder andere stoelt op het vakmanschap van vele voorvaderen. Naar verluidt
tot in de \T eeuw aan toe. Een mens wordt nu eenmaal mede gestuurd door zijn
genetische geschiedenis.
Als men Bucciali op het internet intikt komt men algauw op de creaties van Bart en
kan men zelfs op video een rondritje in de omgeving van Nieuwe Niedorp meemaken.
Nieuwe Niedorp, 2014
Historisch Niedorp, informatieblad 2014 nr. 2
De imposante auto waarin Bart af en toe rondrijdt