-44- uit. Dit was het begin van haar zeer succesvolle carriere als fotomodel. Op het atheneum in Bergen had men er geen moeite mee om haar geregelde afwezigheid te tolereren. Ze kon goed leren en haalde na zes jaar rustig haar einddiploma. Op het ogenblik heeft elk modeblad in Nederland wel eens, dan wel meerdere keren, foto's van haar opgenomen. Ook staat ze in allerlei buitenlandse bladen. Ze heeft geen enkel probleem met onbevangen poseren, hanteert ook zelf een professionele camera met verve en weet waar het om gaat. Het spreekt haast vanzelf dat Bart een groot schilderij van zijn dochter heeft gemaakt. Een portret schilderen heeft voor hem even weinig geheimen als een landschap verbeelden. Of -om nog eens iets te noemen- een ijzeren toegangshek te construeren, met sierstukken die door middel van 'kloppen' werden gemaakt, dus zonder daarbij een hete bron te gebruiken. Als hij over zichzelf spreekt noemt hij sensitiviteit en intuitie als belangrijke richtinggevers. Het nihilisme van veel kunstenaars die de oorlog hadden meegemaakt vindt hij wel begrijpelijk, maar ook zeer eenzijdig. Volgens hem heb je voor je kunstenaarschap niet alleen verbeelding nodig, maar ook passie, toewijding en echte creativiteit. Je moet meerdere stijlen beheersen en zeker ook het figuratieve. Je moet in elk geval zelf verantwoordelijkheid dragen voor alles wat je doet. Dat heeft Bart van zijn 'vrijdenkende' ouders meegekregen. Respect voor andere kunstenaars is voor hem vanzelfsprekend en dan worden er enkele genoemd uit de directe omgeving: de schilder Jan Reus, de fotograaf Alewijn Oostwoud Wijdenes en de helaas te vroeg overleden bouwer van klavecimbels, Jacques Schroevers. Last but not least: Ger Leegwater van het steeds maar uitdijende folly-bouwwerk, het Hollandse Kremlin. Het Amerikaanse Online Magazine velocetoday.com voor Italiaanse en Franse klassieke-auto-enthousiasten heeft al de nodige aandacht aan Bart besteed, met diverse foto's in kleur. Niet alleen de grote Bucciali, maar ook de vroegere Toyota Crown. Net als bij dochter Romy is er dus de nodige buitenlandse belangstelling en bewonde- ring! Om verschillende redenen heb ik dit stuk in ons Informatieblad over Bart geschreven. Niet alleen uit respect, maar omdat oldtimers nu eenmaal bij de geschiedenis horen en de kundigheid van Bart onder andere stoelt op het vakmanschap van vele voorvaderen. Naar verluidt tot in de \T eeuw aan toe. Een mens wordt nu eenmaal mede gestuurd door zijn genetische geschiedenis. Als men Bucciali op het internet intikt komt men algauw op de creaties van Bart en kan men zelfs op video een rondritje in de omgeving van Nieuwe Niedorp meemaken. Nieuwe Niedorp, 2014 Historisch Niedorp, informatieblad 2014 nr. 2 De imposante auto waarin Bart af en toe rondrijdt

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Informatieblad stichting Historisch Niedorp | 2014 | | pagina 44