-44- hiertoe opgeroepen ten boonlotein de kerk. Dit gebeurde zo ook op 30 maart 1750. Daar stond de schout in de kerk, geflankeerd door de twee burgemeesters. In zijn hand had hij een muts, gevuld met zeven zwarte bonen en negenentwintig witte bonen. Iedere opgeroepene ging op afroep naar de schout en trok een boon, net zolang tot de zeven zwarte bonen waren getrokken. Na het afleggen van de 'Eedt van Schepenen', waarvan de eerste regel luidt: lWij beloven ende sweeren dit Jaer als Schepenen en Regeerders deser Stede Winkel om Regt ende Justitie te administreren tussen Burger en Burger of tussen Burger en Vreemdeling sonder aensien van personen;waren zij benoemd tot schepenen. Een erebaan die met graagte werd aanvaard? Een aantal heeft het zo ervaren want het streelde het ego. Het merendeel zal daar gemengde gevoelens over gehad hebben. Op 30 maart trokken een timmerman/baas, een chirur- gijn, een boer, een wagen- maker, een bakker, een boer/kaaskoper en een marktschipper een zwarte boon. Het dilemma waar ze voor kwamen te staan, was wel tweeledig, de eer die je te beurt viel of de strijd van het dagelijkse bestaan, die er tegenover stond. In die tijd bestond het leven uit werken zolang er daglicht was. De uitverkorene moest zien hoe hij tijd kon vrijmaken voor dit erebaantje maar hij wist ook dat je in het college beslissingen moest nemen, waar lang niet iedereen het mee eens was. Bij besluiten waren er altijd gedupeerden en dat kon wel eens negatieve gevolgen hebben voor zijn broodwinning. Van de zeven zwartebonentrekkers is alleen de grafsteen [F8] van de chirurgijn Adriaan Hauwert in de Lucaskerk terug te vinden. Wikipedia omschrijft het beroep chirurgijn als volgt: Medisch behandelaar, van de middeleeuwen tot vroege moderne tijd. Dit beroep kwam voort uit het beroep barbier, hij hielt zich bezig vooral met zaken waar bloed tevoorschijn kwam\ Adriaan woonde in de Bosch (Bosstraat) en trouwde in 1765 voor de tweede keer in Zuid-Scharwoude met Maartje Jans Langedijk. Hij stierf op 20 maart 1781. Volgens de lijst van personele quotisatie kwam hij voor als bezitter van een chais (tweewielrijtuig) met paard. De chais mag gezien worden als een vorm van voorname status. Op de lijst van de personele quotisatie van Winkel kwamen drieentwintig eigenaren van chaizen voor. Personele quotisatie is een soort belasting op basis van draagkracht, ingevoerd in 1749. Het is een aanpaste belastingheffing na een golf van protesten in de Republiek. Verkiezingen anno 1750 in de Stede Winkel. Wie een zwarte boon trok werd benoemd Historisch Niedorp, informatieblad 2013 nr. 1

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Informatieblad stichting Historisch Niedorp | 2013 | | pagina 44