-19- Wat is toch de reden geweest dat de vrouw als mindere van de man werd beschouwd? In de Griekse oudheid hadden vrouwen weinig rechten, bij de Romeinen waren de vrouwen geheel ondergeschikt aan de man. Het christendom sloot vrouwen uit van het openbare leven. In de Gouden Eeuw kregen vrouwen in Nederland meer zeggenschap, hetgeen in de 17e eeuw weer werd teruggeschroefd. In de 19L eeuw werd de arbeidersvrouw tot het laagste werk veroordeeld. Het beeld van de vrouw in Nederland is misschien het meest gevormd door Duitse, Engelse, Franse en Spaanse bezoekers (mannen) die in Holland hebben gereisd. In geschreven stukken werden zij neergezet als iemand die 'de broek aanhad' en die bezeten was om in een schoon en proper huis te wonen, zonder te letten op haar eigen lichamelijke reinheid. De Haarlemse Simon Kenau Hasselaar dreef na het overlijden van haar man een scheepswerf. Tijdens het beleg van Haarlem door de Spanjaarden gebruikte zij haar leiderscapaciteiten om het leven van de Spaanse soldaten zo zuur mogelijk te maken. Onder haar aanvoering werden de gehate tegenstanders met gloeiend hete pek bestookt. Vondel heeft ooit geschreven, 'één vrouw is duizend mannen te erg'. Vondel prees hiermede Maria van Reigersberch (15897-1653), de vrouw van Hugo de Groot. Zij verzon de succesvolle list om haar man met een boekenkist uit het Slot Loevenstein te laten ontvluchten, in het jaar 1621. Anna van Gelder (16137-1685) was de derde vrouw van Michiel de Ruyter. Zij verzorgde de bevoorrading van de vloot en betaalde de gages uit aan de schepelingen van haar man. Ze beheerde Michiels financiën. Het vermogen dat zij beiden achterlieten bedroeg 350.000 gulden. Ten tijde van de Verlichting, eind 17e eeuw, werd de vrijheid van de vrouw ingeperkt. Een werkende getrouwde vrouw in de hogere kringen werd minderwaardig gevonden. Het was statusverlagend. Toen eenmaal Napoleon voorgoed uit Europa verdween naar Sint Helena, werden de touwtjes verder strakker aangehaald. Kerels moesten zich weer als kerels gaan gedragen, dat 'verwijfde gedoe' daar moest maar eens een eind aan komen. In de hogere- en middenklasse rijpte ook de mening dat de seksuele potentie van de man achteruitging. Het gepeupel 'fokt maar raak en je kan er op wachten dat zij de macht zullen gaan grijpen'. Met als gevolg dat er een restauratiepolitiek kwam. Gezondheid, gehoorzaamheid, discipline, zelfbeheersing, tucht, moed en ondergeschiktheid moesten de ingrediënten zijn tot vermeend herstel. Het gereedschap daartoe werd aangereikt onder andere door Friedrich Ludwig Jahn (1778-1852). Hij wordt als vader van de Duitse schoolgymnastiek beschouwd. Voor alle duidelijkheid, Jahn noemde gymnastiek liever turnen, dat klonk beter. Hij zag het turnen als een opstapje naar betere soldaten. In 1889 werd er in Nederland een onderwijswet aangenomen, waar termen als vrije- en ordeoefeningen in voorkomen. Een begrip dat geleend is van Jahn. Deze wet was duidelijk bedoeld voor jongens, echter meisjes werden niet uitgesloten. Een gezond lichaam voor meisjes, ach dat kon geen kwaad was de achterliggende gedachte. Historisch Niedorp, informatieblad 2012 nr. 2

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Informatieblad stichting Historisch Niedorp | 2012 | | pagina 19