-38- dat de bemanningsleden van de overige aanwezige schepen en de overlevenden van de Willem van Ewijck een zwijgplicht opgelegd hadden gekregen. Vijftig jaar na dato is door een getuige deze stilte doorbroken. Een samenvatting van deze getuigenis: "De Willem van Ewijck is op een zelf gelegde mijn gevaren die kort tevoren op een foutieve plaats was neergelegd. Daarom moest hij weer worden geruimd. Men wist echter niet meer waar de verkeerd gelegde mijnen waren. Daarom heeft men tussen twee schepen een ketting over de bodem gesleept om de mijn los te trekken en te laten exploderen met behulp van een kanon. Om onduidelijke redenen werden de machines van de Van Ewijck stil gezet waarna door de getijdestroming het schip afdreef naar de losgetrokken mijn." Niet onvermeld mag blijven dat de klus nog moest worden afgemaakt. Op 1 oktober 1939 vond er weer een drama plaats. Hr. Ms. Jan van Gelder liep ook op een eigen mijn waarbij vijf doden vielen. Dit schip werd zwaar beschadigd aan het achterdek. Nadat de schade was hersteld is de Jan van Gelder ingezet in de Tweede Wereldoorlog die inmiddels was uitgebroken. Hr. Ms. Willem van Ewijck mijnenveger behorende tot de Jan van Amstelklasse tewaterlating: 1936 gebouwd door P. Smit, Rotterdam in dienst gesteld: 19 juli 1937 waterverplaatsing: 525 ton afmetingen: lang 56 m, breed 7,8 m machine vermogen: 1600 pk snelheid: 15 knopen Winkel, oktober 2008

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Informatieblad stichting Historisch Niedorp | 2008 | | pagina 38