-10-
kunstmeststrooiers die door de agrariërs gehuurd konden worden voor 1,50 per dag.
In 1937 werd er overgegaan op elektrische aandrijving in de maalderij.
Tijdens de oorlog 1940-1945 waren de vrachtwagens gevorderd en moest er weer
gebruik worden gemaakt van paard en wagen. In die jaren maalde 'De Toekomst' op
order van de bezetter ook voor de maalderijen uit Koegras, Barsingerhorn en
Schagerbrug. Eind 1944 kon 'De Toekomst' ook niet meer draaien omdat de
stroomvoorziening op last van de bezetter was stopgezet. Tijdens de nachtelijke uren
ging het personeel nog onregelmatig clandestien malen voor leden en burgers. Er stond
dan iemand op de uitkijk om bij onraad te kunnen waarschuwen. In het begin van de
vijftiger jaren werd er een groot pakhuis bijgebouwd met inbegrip van kantoorruimte.
Het benodigde veevoer, kunstmest en dergelijke werden vanaf de beginjaren per schip
aangevoerd door o.a. de schippers Davidson met zijn boot 'Alpha' en de fa. Beers uit
g acht Nieuwe Nie'
van bulkvervoer, in dit geval
De Toekomst' verbouwd tot Vezo-supermarkt.
vervoer van grote hoeveelheden
los te storten veevoer rechtstreeks naar de veehouders, was de maalderij in 1976
genoodzaakt te stoppen.
Het gebouwencom
plex werd verkocht
aan de VEZO om na
verbouwing dienst
te doen als super
markt. In november
1979 opende burge
meester Anker deze
eerste supermarkt in
de gemeente Nie-
dorp. In oktober
1993 verhuisde de
VEZO naar het
winkelcentrum gele
gen tussen Nieuwe
Niedorp en Winkel Na vertrek van de VEZO-supermarkt in 1993 volgde sloop van het gebouw en
T T zijn er woningen voor in de plaats gekomen.
Het gebouw aan de
Schulpweg is nadien afgebroken om ruimte te maken voor woningbouw.