-15-
opgestapeld en naar de veiling heeft gebracht. En daar moesten ze weer in een
spoorwagon met de andere inzendingen, en daarna op weg naar Utrecht. Er moest dus
heel wat mee gebeuren voor ze op de plaats van bestemming waren.
Ik ben er niet bij geweest toen
Woudt met zijn vrachtje op het
veilingterrein arriveerde. An
ders was ik bepaald enige
ponden gegroeid, want die
1000 kg bewaarkool was zo
mooi en zo gelijk van stuk.
"Het kon niet beter", zeiden
allen die ze zagen. De
transportarbeiders, de koop
lieden, de leden van het
veilingbestuur en andere
bouwers die toen toevallig
daar aanwezig waren, waren
unaniem in hun oordeel: 't kon
echt niet beter.
In Utrecht hebben Langedijkers die 1000 kg mooi opgetast in een Langedijker
puntertje. En zo lag de kool van P. Zwagerman te glanzen in de nieuwe veiling te
Utrecht. Het was een specifiek Langedijker product, maar kwam uit Nieuwe Niedorp.
Ik hoef niet te zeggen dat die 100 zonder tegenspartelen werd betaald. Ook de
voorzitter was het er mee eens. Enige weken later ontving ik de centen op het
betaalkantoor. Het was 14 november 1928.
Zo langzamerhand ben ik gekomen aan het einde van deze herinneringen, maar ik wil
toch nog iets schrijven over hetgeen in deze eeuw en iets daarvoor is gebeurd. Tegen
het eind van de 19e eeuw kwam het rijwiel in gebruik. Het rijwiel is, als je het goed
beschouwt, een wonder van staal en rubber, omdat het de mens in staat stelt zich snel
te verplaatsen, enkel en alleen door z'n eigen lichaamskracht. Nadat de fiets, zoals dat
ding al spoedig genoemd werd, van luchtbanden en een ketting was voorzien, had het
reeds bijna z'n volmaaktheid bereikt. Later zijn er nog betrekkelijk kleine
veranderingen en verbeteringen aangebracht, maar het oorspronkelijke idee is eigenlijk
hetzelfde gebleven. Verbeteringen waren in plaats van de blokketting de rollerketting
die veel lichter gaat en verder de kettingkast die de slijtage van de ketting tot een
minimum beperkt. Dan moet genoemd de terugtraprem en de 2 of 3 versnellingsnaaf.
In Hoogkarspel heb ik ze nog zien rijden op een fiets met een heel hoog voorwiel en
klein achterwieltje. Je trapte gewoon het voorwiel in het rond; er kwam geen ketting
aan te pas. Daarna kwam de fiets met de ketting en massieve gummibanden. De
lantaarn werd al spoedig van een kaarslantaarn in een acetyleenlamp veranderd.
Prachtige solide dingen waren er bij. Vooral Engelse merken muntten uit door
soliditeit en een prachtige uitvoering. De bekende merken waren de Solar en de Lucas
waarvan de laatste uit Engeland kwam. Of de Solar ook Engels fabrikaat was, weet ik
niet.
De laadplaats bij de veiling van Noord-Scharwoude,
tegenwoordig Veilingweg