De Niedorper schalkbeeldjes en de ontdekking van een vergeten heilige In het vorige informatieblad van Historisch Niedorp werden door Jaap van Beek vier zogeheten schalkbeeldjes ten tonele gevoerd. Houten beeldjes die van omstreeks 1500 tot 1875 in de voormalige kruiskerk van Nieuwe Niedorp aanwezig waren, maar zich in de hoge kerkruimte bijna opzettelijk aan het oog leken te onttrekken. Na de jammerlijke sloop van de monumentale kruiskerk werden ze niet weggegooid, maar bewaard in de hoop op betere tijden. In de nieuwe, neogotische kerk van na 1875 zouden ze echter bepaald misstaan, om over de huidige opvolger maar te zwijgen. Bij een restauratie van de Grote Kerk in Oosthuizen kwamen onze beeldjes gelukkig zeer goed van pas. Uiteindelijk horen schalkbeeldjes in een kruiskerk en nergens anders. Maai' wat zijn dat eigenlijk, schalkbeeldjes? Het is nog niet zo eenvoudig om dat precies te omschrijven. Temeer daar er wat verschillende opvattingen blijken te bestaan. Een lastig onderwerp, die oude kerkarchitectuur. Om eens een willekeurige deskundige te citeren: De eerste zin zal veel lezers wel het meest aanspreken. 'Schalks' in de zin van ondeugend waren de beeldjes zeker niet. Toch werden in de zeer oude kerken wel eens merkwaardige afstotelijke koppen aangebracht. Zulke koppen worden fratskoppen genoemd. In de Oude Kerk van Amsterdam zijn er diverse te bewonderen. Onze schalkbeeldjes zijn echter een veel serieuzere aangelegenheid geweest. Volgens sommigen zouden ze simpelweg de stichters van de kerk voorstellen. Dat leek me niet zo vanzelfsprekend met twee mannelijke en twee vrouwelijke beelden. Tijdens de omwenteling van de katholieke naar de protestante eredienst liet men deze beeldjes in elk geval met rust. Het kan niet zo zijn dat men op dat moment al niet meer wist wie ze precies vertegenwoordigden. En als er een heilige tussen zat moet men dat geweten hebben. Ze waren namelijk nog maar net een halve eeuw oud. Ter vergelijking De Niedorper kerk was warempel de enige niet met van die eigenaardige schalkbeeldjes. Juist in de grotere kruiskerken die omstreeks 1500 werden gebouwd was en is, hier en daar, nog mooi vergelijkingsmateriaal aanwezig. Laten we om te -22- door Jan Keuken De twee vrouwen Ze zijn als sprekende sierstukken aangebracht op de plaats waar de vier gebogen ribben van het kruisgewelf op de vier muurpijlers uitkomen. Ze worden daarom ook wel vieringbeeldjes genoemd. Maar wat vaker schalkbeeldjes, naar een ondersteunend rank halfzuiltje dat in de r. kerkarchitectuur wel een schalk wordt genoemd. De twee mannen

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Informatieblad stichting Historisch Niedorp | 2007 | | pagina 22