Noorder Koggen, Drechterland, Zeevang enzovoort. Zo'n beetje tot Amsterdam aan toe.
In het Algemeen Handelsblad verscheen een reeks artikelen van de hand van een zekere
M. F. Visser over wat er precies gebeurd was en wat er nog dreigde te gebeuren. Men
sprak al gauw over het plan Visser, dat wil zeggen, wat er door de polderbesturen was
verzuimd en wat er nu zo gauw mogelijk moest gebeuren.
Diezelfde Visser hield een jaar later te
Spanbroek een inleiding voor een club
uit onze buurt met een indrukwekkend
lange naam waar vooruitstrevende
mannen zoals de bekende Gerrit Nobel
en de Breebaarts aan verbonden waren:
'De Vereniging tot ontwikkeling van de
landbouw in Hollands Noorderkwar
tier' De toespraak ging ook hier over de
overstroming van 1916 en de nood
zakelijke gevolgen voor het dijkbeheer...
Je zou met recht kunnen zeggen dat hier
de eerste steen werd gelegd voor het
latere Hoogheemraadschap Noord-Hol
lands Noorderkwartier.
Enkele jaren daarvoor was in het
landbouwkundig tijdschrift Cultura van
Visser een artikel verschenen over de
gewenste capaciteit van de polder
gemalen. Een artikel dat nogal wat
belangstelling en waardering oogstte. Al
met al zou een benoeming tot Hoogleraar
aan de Landbouw-hogeschool nauwelijks
nog verbazing kunnen wekken.
Bij zijn feestelijke afscheid in 1948 werd
een groot aantal onderwerpen genoemd waar Visser zich tijdens zijn hoogleraarschap
mee bemoeid had. Om er een aantal te noemen: elektriciteit op de boerderij,
aardappelrooiers, wegbelasting in de landbouw, keerploegen, techniek in de landbouw,
het IJsselmeerpeil, drainagemethoden, ontwatering Wieringermeergronden, molen- en
windbemalingen en de West-Friese kanalen. Wat de molens betreft: er werden nogal wat
proeven genomen met 'verdekkerde' wieken om de windvang te optimaliseren. Er zijn
tegenwoordig nog steeds molens te vinden die zo'n extra vanglaag op de roeden bezitten.
Ze worden er bepaald niet fraaier van en heel veel scheelt het niet. Vandaar dat men
meestal voor de oude authentieke vorm kiest.
De machinale begreppeling van de Zuiderzeegronden en de drainage vergden niet alleen
zorgvuldige berekeningen maar ook Vissers lijfelijke aanwezigheid. Met eindeloos
geduld en vele mislukkingen stond hij in de zachte klei. Men riep wel eens 'Ach man,
schei er toch mee uit. Het wordt niks.' Maar de Zuiderzeewerken hadden nu eenmaal zijn
allergrootste belangstelling.
flicuwadFes na 1 Mei 1513
van.
TelEgp adrLandt ouwkanl d m) Amsler i
Telsfo on_NïJ£7BZ3/'
j: PRIJS
DAM
Karns
Bolerkneders
Emmers
MelkbasciiUs
"WÈErtasculei
KalisMken
KasspsrsBiL
Kaasvormen
WBlkkoelers
MeUlussEn
fclrïi AMAT/WLDWNA
QrooteIJHIOE»
Jvt ober Eii voer PoldsrÏEmalin^
"Landbouw
.Meelinolens
Eledricileil
Scheepvaart,
SlooimachiMsZwBdkeenlers
Locomobielen Flcejen
C eElri!b£pom|aEjJ g.e n.
Meelmolens Wiedmachuies
HorsclmacMnes Cullivalars
Zaaraiachines Cierpompen
Hooiharken Bielensjüjders
Hooisclniilers- SlroosiiüdErs
MalarenjaErTikenHêrilelptliLs
ToorMachines enLaridbrntwerkluifen
De leveringsmogelijkheden van Visser's
Landbouwkantoor
■Fabriek
Imacaiun
Vissets LandbnuwKant oor
Koele VaLKenweg, en. IJ
leAmslErda:
Kantoor
STATION
JZivi Jr
meer dan
soomaal bekroond
y. PRiJivmrMmreii