Bruggen
Ondanks dat er in de handvesten over de Langereis uitdrukkelijk werd vermeld dat die
van Geestmerambacht, Hensbroek en Obdam ook de bruggen over de uitwatering
dienden te bekostigen en onderhouden, ging dit in de praktijk niet altijd naar wens. De
processen die hierop volgden, waren van lange duur met als gevolg dat de
verbindingen met Hoogwoud en verder gelegen plaatsen veel te wensen overlieten. De
stad Hoorn had grote zakelijke belangen bij goede verbindingen met de dorpen boven
de Langereis gelegen, en was om die reden wel genegen een financiële bijdrage te
verlenen aan een brug over dat water.
Bij een in 1561 gemaakt akkoord was overeengekomen dat de stad Hoorn de bouw van
een brug over de Langereis tussen Nieuwe Niedorp en Hoogwoud zou bekostigen. Er
werd in het akkoord niets vermeld over vervanging of reparatie van een bestaande brug
maar over den grooten Hoogen Brugge die geleijt sal worden over die Langere ij s'\
Dit zal vermoedelijk de eerste brug over de Langereis zijn die in het verlengde van de
Terdiekerweg-Oudeweg kwam te liggen. De stad Hoorn zou tevens de kosten betalen
van het proces tegen die van Geestmerambacht, Obdam en Hensbroek. Indien het
proces werd verloren, kwamen de kosten ten laste van de Niedorpen, Winkel en Hoorn.
Ook in later jaren was Hoorn bij het repareren of aanbesteden van de bruggen over de
Langereis betrokken, evenals de gemeente Hoogwoud.
Aartswoud, dat tot 1812 een eigen bestuur kende, had samen met Winkel de brug in
het verlengde van de Limmerschouw (thans de Winkelerweg) in onderhoud. Het kwam
nog al eens voor dat die brug vervangen diende te worden, zoals in 1716 toen het
maken van de nieuwe "Piet Brommersbrug" door Jan Timmerman werd aangenomen
voor een bedrag van ƒ111. Dit vond ook plaats in 1779 en in 1847 toen de stad Hoorn
ook bij deze brug een bijdrage verleende van tweederde der gemaakte kosten. Hierbij
werd overigens nadrukkelijk gesteld, dat Winkel daaruit in de toekomst geen enkele
gevolgtrekking mocht maken. Op 14 augustus 1863 werd de vernieuwing van de brug
aanbesteed door het gemeentebestuur van Winkel en het bannebestuur van Hoog- en
Aartswoud. Aannemer werd Jan Fraai uit Winkel voor de som van 1.908.
Wegverharding
Vanwege de onbegaanbare en modderige staat waarin de weg op de Langereisdijk
verkeerde, gingen de gemeentebesturen van Nieuwe Niedorp en Winkel er in 1870 toe
over de weg bij gedeelten te verharden met sintels en later met grind. Toch waren
Gedeputeerde Staten er al eerder over ingelicht dat Geestmerambacht verplicht was die
verharding uit te voeren, maar dit regelmatig bleef weigeren. In 1913 werd besloten de
Langereisdijk te verlagen en te verbreden. Tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn in
opdracht van de Duitse Weermacht in 1944 de bruggen over de Langereis op één na
verwijderd. Op voorstel van "De vier Noorderkoggen" was men in 1967 voornemens
de brug bij de Limmerschouw af te breken en een nieuwe brug te leggen op de
brughoofden van de voormalige Trambaanbrug. Deze plannen gingen vanwege de
kosten en de er tegen ingebrachte bezwaren niet door, waarop de Limmerschouwbrug
ingrijpend werd hersteld.
-4-