voelen. Zo zou de Westerlangereis bij het "Mallegat" (dit is waar de Langereis en de Zuiderweg samenkomen) van val- of zwaaideuren worden voorzien om in tijden van nood te kunnen worden afgesloten. Nu echter het gevaar van overstroming geweken was, zakte ook de animo om aan die verbeteringen mee te werken en weigerden de bestuurders van de Schagerkogge zich voor de Langereisdijk met zware kosten te belasten. Opnieuw moesten de Staten van Holland orde op zaken stellen en de belanghebbenden tot de orde roepen, waarbij hun werd gelast de verbetering van de Langereis op gezamenlijke kosten ter hand te nemen. Dijkverbetering en verplaatsing van de huizen De dijken onder Veenhuizen, de Berkmeer- en Langereisdijk werden aanzienlijk verhoogd en verbreed. De onder aan de dijk staande huizen werden voorzover noodzakelijk afgebroken en achteruit geplaatst tot op anderhalve Nederlandse roede (dit is 15 m) vanaf de onderkant van de dijkglooiing. Onder langs de glooiing van de dijk kwam een onverharde weg te liggen met daarnaast een nieuwgegraven sloot. De kosten De hoge kosten van deze in 1678 uitgevoerde werkzaamheden werden omgeslagen over alle belanghebbende waterschappen. Het zou te ver gaan om de gespecificeerde kosten te vermelden: de Niedorpen en Winkel werden gezamenlijk aangeslagen voor een bedrag van 50.000. Deze kosten waren berekend naar het verrichte grondwerk, taxatie van de huizen en de verplaatsing daarvan, het metsel- en timmerwerk met de stenen en het hout, alsmede de vergoeding uitgegeven aan het verdolven land naast de dijk. Hoeveel woningen er in 1678 verplaatst moesten worden is niet bekend; wel was na te gaan dat er in 1740 langs de Langereis aan de Niedorperkant 15 woningen stonden. -3- De Langereis omstreeks 1935, gezien vanaf de Hoogwouder kant. Rechts café "De Snip".

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Informatieblad stichting Historisch Niedorp | 2005 | | pagina 5