-31- De heer D. Kuilman drong er in 1903 als lid van de plaatselijke gezondheidscommissie op aan dat in de Slijksteeg een onderzoek werd ingesteld naar de woonomstandig heden. De hygiëne en het woonbestand in die buurt tartten alle gestelde normen. Een half jaar later werd medegedeeld dat de leefbaarheid in de Slijksteeg niet geheel zo was als deze behoorde te zijn. De rijweg en afwatering moesten verbeterd worden, terwijl er acht nieuwe privaten waren getimmerd. Deze buurt wordt officieel al vanaf de 17e eeuw Westerweg genoemd. Tot enkele tientallen jaren geleden droeg het bebouwde gedeelte nog de bijnaam van Slijksteeg. Die naam was gedurende vele jaren gebruikelijk bij zowel de inwoners als het gemeentebestuur. De bijnaam geeft voldoende aan hoe zij is ontstaan. Slijk of slik is een natte moddergrond, waarmee duidelijk wordt, dat de Slijksteeg in het verleden een woonbuurt was met een natte en modderige omgeving. Vuilnisophaaldienst in Nieuwe Niedorp In 1921 verzocht een 40-tal inwoners het gemeentebestuur eraan mee te werken dat voor het dorp een vuilnisophaaldienst werd ingesteld. De gemeenteraad stond daar voor open, te meer omdat er regelmatig veel vuilnis in de Voorsloot werd gedeponeerd. Deelname aan de ophaaldienst zou op vrijwillige basis zijn tegen een wekelijkse bijdrage van tien cent. De niet gedekte kosten kwamen voor rekening van de gemeente. Er werd een circulaire met informatie huis aan huis in het dorp bezorgd. Toen de bewoners daaruit vernamen dat er kosten aan waren verbonden zakte snel de aanvankelijke animo voor deelname aan de ophaaldienst. Er bleken zich slechts vijf personen te hebben opgegeven. Eloewel teleurgesteld door de geringe deelname besloten burgemeester en wethouders toch met de dienst te beginnen, in de hoop dat meerdere inwoners zich zouden aansluiten. Van onvermogenden zou het huisvuil gratis worden meegenomen. Het vuil werd wekelijks per schuit opgehaald, eerst door C. van der Oord en vanaf 1927 door Simon Arts, later bijgestaan door zijn zoon Arie Arts. Het ophaalsysteem was toen primitiever georganiseerd dan thans. Het vuilnisschuitje voer vanaf het Hoefje westwaarts door de Voorsloot en werd op bepaalde afstanden aan de wal gelegd. Gemeentewerkman Arts ging vervolgens met een kruiwagen naar zijn cliënten en keerde in de voor hem gunstige gevallen het vuilnisvat om boven de kruiwagen. Veelal werd het huisvuil echter in een grote zware kist verzameld, die dan door Arts leeggeschept moest worden. Vervolgens werd de kruiwagen in de schuit geleegd. Het was een arbeidsintensief werk dat wekelijks twee dagen in beslag nam voor een betrekkelijk gering aantal deelnemers. Het huisvuil werd naar een laaggelegen perceel weiland ten noorden van de Rijd in de Kost- verlorenpolder gebracht. Dit systeem hield gedurende 27 jaar stand, waarna er een reorganisatie van de dienst plaats vond. De sluis bij de Oosterweg zou worden afgesloten met gevolg dat het schuitje niet meer tot het Hoefje kon komen. Vuilafvoer via de Voorsloot gaf in ijs winters veel bezwaar omdat het ophalen dan per handkar gebeurde, terwijl het huisvuil tijdelijk op een andere plaats verzameld moest worden. Vanaf mei 1948 werd het huisvuil met een open vrachtauto door Van der Vliet uit Hoogwoud opgehaald en gebracht op de stortplaats bij Aartswoud. Bij het ophalen verleende een gemeentewerkman assistentie, waar nu slechts een halve dagtaak mee gemoeid was. De deelname geschiedde nog steeds op vrijwillige basis en telde in 1949 133 gezinnen. Omdat men ervan overtuigd was dat nog veel huisvuil verdween op

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Informatieblad stichting Historisch Niedorp | 2005 | | pagina 33