C O N T R O V E R S E S Hoe voelde de predikant zich middelerwijl in zijn functie van kerkvoogd. De notulen maken geen melding van grote onenigheid. Slechts D.Kuilman heeft zich als een terrier in Schermerhorn vastgebeten. Soms draagt die controverse een vermakelijk karakter, zo als in het geval van de wandborden met opschrift. Dominee verzocht de kerkvoogdij spreuken te mogen aanbrengen op de wand bij het orgel. De gekozen teksten konden niet ieders instemming ver dragen. In het b ij zonder de spreuk: Gestolen brood smaakt zoet, maar wordt in de mond tot kiezel. stoorde de heer Kuilman. Besloten werd om een andere tekst te kiezen en dit door te geven aan de schilder. Maar wat blijkt in de vergadering van 24 oktober 1910? Schilder J.Olie had de verandering niet goed begrepen en had als eerste de gewraakte tekst aangebracht. Om geen extra kosten te maken, lieten de heren een wij ziging maar achterwege. Een andere kwestie toont meer de ondergrond van Kuil- mans aanvallen. Hij doet een voorstel om in navolging van de kerkvoogdij van Oosterlittens de armen van goed kope melk te voorzien. Schermerhorn - niet aanwezig bij deze vergadering - toont zich naderhand een tegenstan der van dit voorstel. Hij acht het geen taak van de kerk voogdij maar een zaak van de diaconie of de algemene armenzorg. Kuilman repliceert dat het geld van de kerk voor elk christelijk beginsel mag worden gebruikt. Schermerhorn ziet het christelijke hiervan niet zo zit ten immers het geld wordt genomen uit andermans portemonnaie Als de overige kerkvoogden besluiten nog enige tijd hiermee door te gaan kan dat zijn goedkeuring niet ver dienen. Kuilman merkt dan op: Ik weet niet wat of Christelijker is: het houden van anarchisti sche preken bij gaslicht, of het geldelijk steun verlenen om de ingezetenen aan niet al te dure melk te helpen. Dat was het wat hem dwars zat als oud-veldwachter: anarchie! Ook als wethouder kon hij niet nalaten om hier over zijn ongenoegen te uiten. Bij de diaconale gezins verpleging had zuster A.Bottema - die het dienstweige- rings-manifest had ondertekend - gesolliciteerd. Alwaar zij - volgens Kuilman - door invloed van haren vriend Scher merhorn werd benoemd en ofschoon wel degelijk in de statuten voor kwam, dat de zuster lid moest zijn van een protestantse Kerkgenoot schap was het bestuur van de gezinsverpleging daar maar overheen gestapt en klaar was Kees. Hij wilde nog wel kwijt, dat hij een -zuster met zulke ster ke anarchistische neigingen, niet in zijn huis zou toelaten.

Tijdschriften Regionaal Archief Alkmaar

Informatieblad stichting Historisch Niedorp | 1993 | | pagina 5